En chatbot utviklet av SINTEF skal integreres i Ei Solutions sitt verktøy for håndtering av klima- og bærekraftrisiko.
Ei Solutions har utviklet et verktøy som gjør det enklere for brukerne å vedlikeholde bygninger. I tillegg kan det forenkle bærekraftrapporteringen og bidra til å oppnå gunstigere finansieringsvilkår. Verktøyet er i dag i bruk hos kunder som Reitan Eiendom, Bane Nor Eiendom, og Newsec.
Nå skal Ei Solutions samarbeide med SINTEF for å gjøre risikostyringen enda enklere, ved hjelp av en KI-chatbot. Chatboten er utviklet av SINTEF i forskningssenteret Klima 2050. Der ble det forsket på løsninger for å redusere samfunnsrisiko knyttet til klimaendringer, og da spesielt med tanke på økt nedbør og flom i tettbygde områder. Chatboten henter informasjon i alle publikasjonene fra senteret.
Når brukerne gjennomfører klimarisiko- og sårbarhetsvurderinger i Ei Solutions, vil de kunne be KI-boten om hjelp, for eksempel til å vurdere ulike tiltak for et flomutsatt bygg.
– Chatboten vil gjøre verktøyet fra Ei Solutions enklere å bruke, samtidig som ny kunnskap fra forskningsprosjekter kan nå ut til et større publikum, sier forskningsleder Nathalie Labonnote i SINTEF.
– Dette er et godt eksempel på hvordan forskning kan anvendes på en praktisk måte og gi stor samfunnsnytte.
Gustav Haaland, CEO i Ei Solutions, ser også mange muligheter:
– Samarbeidet med SINTEF gir oss muligheten til å gi våre kunder en enda mer effektiv måte å håndtere klima- og bærekraftrisiko på. Samtidig markerer samarbeidet startskuddet for en større satsning på utvikling og bruk av kunstig intelligens i verktøyene vi lager for våre kunder.
Prosjektet har fått støtte av Innovasjon Norge gjennom en innovasjonskontrakt som Ei Solutions nylig fikk innvilget.