Flügger offentliggjorde mandag sin kvartalsmelding for selskapets første kvartal. I tråd med strategien vokser de internasjonalt samtidig som de opprettholder sin posisjon i Norden.
Mandag la Flügger frem sin kvartalsmelding for selskapets første kvartal. Den viser en internasjonal vekst på 18 % (13 % i lokal valuta) sammenlignet med samme kvartal i fjor. Dermed klarer det nordisk baserte selskapet å realisere sin strategi.
– Vi er fornøyde med årets første kvartal i Flügger. Som vi ser det, er de største vekstmulighetene for Flügger internasjonalt, og det er også det vi har utformet vår strategi etter. Samtidig opprettholder vi vår posisjon i Norden, noe som bekrefter at retningen for Flügger er riktig, sier CEO i Flügger, Sune Schnack.
Økende etterspørsel
En av grunnene til den internasjonale veksten er en målrettet innsats for å øke kjennskapen til Flüggers produkter utenfor Norden. Målet om større organisk vekst og utbredelse har dermed kommet nærmere. Samtidig opprettholder Schnack styrken i det nordiske markedet. Her er aktiviteten på forventet nivå, og det er ingen grunn til å endre strategi eller målsetting.
– Som forventet er aktiviteten blant nordiske malere fortsatt lav, spesielt på de store byggeplassene. Vi følger derfor planen i første kvartal, hvor vi har fokusert på vårt styrkede utendørssortiment og satt handling bak vår nye strategi, Flügger Organic. Her er ambisjonen vår å styrke Flüggers posisjon som leverandør til malerfaget ved å styrke samarbeidet med profesjonelle malermestere, forteller Schnack.
Flügger tror på bedre marked for malermestere i 2025
Høsten og vinteren er rett rundt hjørnet, noe som tradisjonelt betyr lavere aktivitet for den profesjonelle maleren. For Flügger betyr dette at de sakte men sikkert kan se frem mot 2025. Ifølge Schnack er det en mulighet for at markedet vil forbedre seg.
– I Flügger tror vi at markedet vil snu noe når kalenderen viser 2025. Det er allerede voksende aktivitet på mange av byggeplassene, selv om det ennå ikke har slått helt ut blant malerne. Derfor er det en høy prioritet at vi er klare til å støtte den profesjonelle maleren, som snart skal regne tilbud og svinge penselen, sier han og avslutter:
– Vi vil fortsette å fokusere på det som gjør en forskjell og skaper verdi for maleren. Dette gjelder vårt digitale dokumentasjonsverktøy, Flügger Document Manager, og den konsistente og miljøvennlige kvaliteten på produktene. Maleren skal kunne stole på at kvaliteten er den samme, uansett oppgave eller omfang – og med Flügger i bagasjerommet kan maleren nettopp det.