Enova tildelte i juni støtte til 116 elektriske lastebiler, den største enkeltutdelingen så langt. Totalt har Enova støttet over 400 elektriske lastebiler hittil i 2025.
– Det er svært gledelig å se at så mange har søkt og fått støtte til elektriske lastebiler i den siste søknadsrunden før sommeren, sier Arnt-Gunnar Lium, seniorrådgiver i Enova.
– Dette er et viktig skritt i omstillingen til utslippsfri tungtransport i Norge. Et stadig større utvalg av kjøretøy og økt tilgjengelighet for lading er sannsynligvis bakgrunnen for at utviklingen ser ut til å gå i positiv retning, sier han.
Status for tungtransporten
Enova vil fremover publisere løypemeldinger som gir innsikt i status og utfordringer i tungtransportens omstilling, og prognoser for fremtiden.
Første utgave ble publisert i dag og er allerede tilgjengelig på Enovas nettsider. Les hele løypemeldingen her.
Økt andel elektriske lastebiler
Tungtransporten står for en betydelig andel av Norges klimagassutslipp, og overgangen til tunge utslippsfrie kjøretøy er avgjørende. Teknologien er tilgjengelig, og markedet er i rask utvikling.
Andelen elektriske lastebiler økte fra 1,3 prosent i 2021 til 12,3 prosent i 2024. Mens andelen diesellastebiler falt fra 96 prosent til 77 prosent.
Siden 2015 har Enova støttet over 1700 elektriske lastebiler, hvorav over halvparten allerede er i trafikk. Økt produksjonskapasitet hos produsentene og flere ladestasjoner bidrar til at flere kjøretøy snart kommer på veien.
– Enova fortsetter å støtte næringen i overgangen til utslippsfri transport, med mål om at tunge utslippsfrie kjøretøy skal bli konkurransedyktige uten støtte. Vi følger teknologi- og markedsutviklingen for omstilling av tungtransporten tett. Målet vårt er å skape markedsendringer som varer, ved å bidra til at klimavennlige løsninger på sikt kan stå på egne bein, uten støtte. Samtidig er innretningen av Enovas støtte avhengig av at markedet selv har tro på løsningene vi gir støtte til, sier Arnt-Gunnar Lium avslutningsvis.