På Årskog i Fitjar bygges en kompenseringsstasjon som skal bidra til å forsyne Yggdrasil-området i Nordsjøen med kraft fra land. For å brannsikre transformatorsjaktene måtte Multiconsult tenke stort. Løsningen ble porebetong fra Xella.
Yggdrasil, med Aker BP som operatør, er den største pågående utbyggingen på norsk sokkel. Området bygges ut med tre plattformer, omfattende infrastruktur på havbunnen, olje- og gasseksport, samt kraft fra land som vil sikre svært lave utslipp fra produksjonen. Når produksjonen starter i 2027, skal Yggdrasil fjernstyres fra et integrert operasjonssenter på land.
Strenge sikringskrav
Kraft fra land-konseptet inkluderer en ny transformatorstasjon og en 11 kilometer lang 145 kV-kraftledning i Samnanger, et kompenseringsanlegg i Fitjar, og en 255 kilometer lang sjøkabel fra Samnanger til Yggdrasil-området i Nordsjøen. Skanska er entreprenør for landanleggene, mens Multiconsult har ansvar for prosjektering.
Karl-Jørgen Kristiansen, sivilingeniør innen konstruksjonsteknikk, er prosjekteringsleder for Multiconsult for transformatorsjaktene på Årskog i Fitjar. Som en del av de strenge sikringstiltakene for dette prosjektet, har Xella Norge levert Hebel brannvegger for å sikre transformatorsjaktene gjennom en kontrakt med Skanska.
– Det skulle bygges en transformatorsjakt i betong, med fokus på oppetid og driftssikkerhet. I dette prosjektet er sikkerhet førsteprioritet, og vi har bygd for det verst tenkelige scenariet, også for det som er svært usannsynlig, forteller Kristiansen og fortsetter:
– Oljen i transformatoren kan ved en brann potensielt brenne over tid, så vi definerte oppgaven rundt hvordan vi kan beskytte betongveggene i transformatorsjakten mot en to døgns hydrokarbonbrann. Vanlig brannbeskyttelse er sertifisert for maksimalt 300 minutter, med en standard på 240 minutter. Derfor måtte vi tenke annerledes og finne en ny løsning. Etter mange vurderinger av sikringstiltak, kom vi fram til at porebetong var den enkleste og beste løsningen.
Spesialløsning med porebetong som brannisolering
En hydrokarbonbrann kan nå temperaturer på opptil 1100 grader. Selv om betong er brannsikkert, kan den utvikle sprekker ved brann, noe som medfører behov for arbeid og utgifter for å reparere betongveggene.
– Selv om betong ikke brenner, krever den vedlikeholdsarbeid hvis den utsettes for høye temperaturer over lang tid. Derfor var det avgjørende å finne noe som kunne brannisolere og beskytte betongen. Porebetong tåler temperaturer opptil 1100 grader, og jeg er godt kjent med produktet fra andre prosjekter jeg har deltatt i. Vi har beregnet nøyaktig hvor tykk porebetongen må være for å gi korrekt beskyttelse til sjakten, forteller Kristiansen.
Ved siden av å ha levert Hebel Brannelementer, har Xella også bidratt med rådgivning gjennom hele prosessen.
– Samarbeidet med Leif Skustad hos Xella har vært utmerket. Sammen har vi utviklet dette konseptet med god hjelp fra deres side. Xella har vært svært proaktive i å finne løsninger for feste og utførelse av elementene. Det er én ting å ha teorien, men byggingen må også gjennomføres, og her har Xella vært svært hjelpsomme, utdyper Kristiansen.
Sikkerhet, lavt vedlikehold og enkel reparasjon
Ved siden av brannsikkerheten, skulle byggematerialene også tåle hardt vær og vind.
– Dette står utsatt til på Fitjar, med tøffe forhold mot sjøen. Brannsikkerhet var hovedårsaken til at vi valgte porebetong, men vedlikehold var også en viktig faktor. Alle materialene tåler det harde klimaet, og porebetongkonstruksjonen er utformet slik at enkeltkomponenter kan byttes ut ved behov, i stedet for hele konstruksjonen. Man trenger kun å erstatte skadede deler, noe som gjør dette til et svært godt konsept. Vi forventer flere slike prosjekter i Multiconsult, forteller Kristiansen og avslutter:
– Jeg er veldig fornøyd med konseptet! Vi har kombinert teori og praksis på en utmerket måte, og jeg har stor tro på løsningen. Porebetongen brenner ikke og er lett å reparere. Det har vært en spennende oppgave, avslutter Kristiansen.