I 2022 opplevde Norgeseliten at salget av solceller regelrett eksploderte. Hele 1500 anlegg, inkludert 30 000 paneler, ble levert og montert av medlemmene. Det ga en salgsvekst på hele 750 prosent fra året før. Nå forbereder kjeden seg for å vokse ytterligere i 2023.
– Både EUs nye bygningsenergidirektiv og regjeringens varslede handlingsplan for energieffektivisering er blant de faktorene som kommer til å gi bransjen vår økte oppdragsmuligheter. Vi er godt skodde og kommer til å være offensive fremover, sier daglig leder i Norgeseliten Geir Syversen.
Tok kvantesprang
Norgeseliten har nettopp lagt bak seg et vellykket årsmøte i kjeden, hvor 350 medlemmer fra hele landet både har evaluert seg selv og forberedt seg for fremtiden.
– Fjoråret ble meget vellykket, hvor vi fikk en total salgsvekst på 13 prosent. Samtidig tok vi kvantesprang når det gjaldt digital markedsføring ut mot sluttbruker, noe som førte til 40 prosent vekst i merkevaresøk, 64 prosent vekst i trafikk inn til nettsiden vår og det som betyr aller mest – 165 prosent økning i trafikken blant de som søker etter elektriker hos oss. Det er tross alt det som gir slag på kassa til medlemmene, sier Syversen.
70 relevante fordelsavtaler
– Det var også ekstra stort i fjor å feire våre første 25 år som nasjonal kjede. For det er ikke gitt, i et så konkurransepreget marked, å sitte på tronen som en av de ledende aktørene i elektrobransjen. Da er det veldig motiverende at vi i et slikt år klarer å vokse med 16 nye medlemmer. Jeg tror noe av suksesskriteriet er at vi har hele 70 relevante fordelsavtaler og med høyt fokus på fag- og kunnskapsutvikling. I 2022 hadde vi nærmere 2 000 elektrikere og lærlinger på ulike kurs og samlinger gjennom kjeden, og jeg tror alt dette er noe av årsaken til at sluttkundene våre sier at de opplever medlemmene som faglige dyktige, troverdige og ryddige, sier han.
Skal ta markedsandeler innen fornybar energi
Starten på det nye året har startet godt for Norgeseliten, med fire nye medlemmer allerede. Nå har Norgeseliten fult fokus på å ta økte andeler av et voksende marked innen spesielt fornybar energi, inkludert energieffektivisering.
– Vi har heldigvis en eier i ryggen, Berggård Amundsen, med veldig god soliditet og en sterk investeringsvilje. Sammen med offensive medlemmer er vi nå godt forberedt på å ta ytterligere markedsandeler. Dette i et sterkt voksene marked, sier han.
– Det kan se ut som politikerne endelig har våknet og nå iverksetter tiltak som bringer oss raskere over til det lovede bærekraftige samfunnet. Jeg er derfor spent på hva regjeringen kommer med av forslag i forbindelse med statsbudsjettet i oktober, hvor de allerede har lovet at det skal komme en handlingsplan for energieffektivisering. Vi er uansett godt forberedt på å øke salget innen blant annet solceller, el-billadere, smarte hjem og energilagring, avslutter Syversen.