Aktuelt

– Den positive trenden fortsetter

Bildet: Hellvik Hus hentet hjem den gjeveste utmerkelsen i EAT-markedet. Foto: Kåre Elnan

Prognosesenteret har i dag hyllet boligutviklerne som har oppnådd høyest kundetilfredshet i 2022. Kundetilfredsheten i prosjektmarkedet er nå den høyeste noensinne.

• Backe prosjekt og Trysilhus delte førsteplassen i kategorien beste selskap i prosjektmarkedet i 2022. På delt tredjeplass kom JM Norge og OBOS Nye Hjem.

• Hellvik Hus hentet hjem den gjeveste utmerkelsen i EAT-markedet (enebolig på andres tomt) da boligaktørene med høyest kundetilfredshet i 2022 ble offentliggjort av Prognosesenteret 14. februar.

• Selvaag Bolig stakk av med prisen for beste prosjekt med prosjektet Skifabrikken hus C, mens Hellvik Hus sin forhandler Hellvik Hus Inderøy ble beste forhandler i EAT-markedet.

Prognosesenterets måling av kundetilfredshet (KTI) skjer i to ulike faser: ved overlevering av boligen og i forbindelse med ettårsbefaring. Målingen fanger på den måten opp hele kundeopplevelsen fra kjøp av bolig, til man har overtatt og bodd i boligen en tid. Kundetilfredshetsundersøkelsen er videre delt i to kategorier, der man skiller mellom prosjektmarkedet og EAT-markedet. Maksimal oppnåelig score på kundetilfredsheten er 100.

Bildet: Backe prosjekt og Trysilhus delte førsteplassen i kategorien beste selskap i prosjektmarkedet i 2022. Foto: Kåre Elnan

Disse boligutviklerne er deltakere i Prognosesenterets måling:

Kundetilfredshet er viktig

– Tilfredse kunder er en viktig forutsetning for økt lønnsomhet for bedriften. En tilfreds kunde er ofte også en lojal kunde, hvilket innebærer at kunden snakker positivt om selskapet og anbefaler andre å gjøre samme valg som de selv har gjort. Positive ambassadører bidrar til et positivt rykte om selskapet. Dette er en viktig tilvekstfaktor for bedriften. Tilfredse kunder innebærer også ofte en bedre kvalitet i leveransen, som kan resultere i lavere kostnader knyttet til klager, reklamasjoner og opprettingsarbeid, sier Heidi Bjørneng, analysesjef ved Prognosesenteret.

Kundetilfredsheten i prosjektmarkedet den høyeste noensinne

– Vi registrerer at den positive trenden vi har sett fortsetter i overleveringsfasen i prosjektmarkedet og kundetilfredsheten for bransjen endte på 74. Dette er det høyeste nivået vi har registrert noensinne og et meget godt nivå på kundetilfredsheten for en samlet bransje. Når det gjelder EAT-markedet, gikk KTI ned i 2022 etter en kraftig oppgang i 2021. KTI i overleveringsfasen i EAT-markedet endte på 70 i 2022. Dette er likevel et middels godt nivå, hvor de fleste kundene har fått innfridd sine forventninger, sier Bjørneng.

Prosjektmarkedet

I prosjektmarkedet inngår hele leilighetsmarkedet, mesteparten av småhusmarkedet og deler av eneboligmarkedet. Kundene kjøper bolig og tomt fra boligutvikler.

– Den positive trenden fortsatte i 2022 og KTI endte på 74 i overleveringsfasen. Dette er det høyeste nivået vi har målt i prosjektmarkedet noensinne. Bransjen har en stor andel svært fornøyde kunder etter overlevering av boligen. Ser vi på resultatet etter ettårsbefaring i prosjektmarkedet, har vi ikke hatt det samme løftet og her ligger KTI i nedre del av et middels godt nivå (67). Bransjen har fremdeles mye å jobbe med for at kundetilfredsheten skal forbli høy også etter at kunden har bodd i boligen i over ett år, understreker Bjørneng.

De beste selskapene på KTI: I dette markedet ble det delt førsteplass mellom Backe Prosjekt og Trysilhus, begge med en KTI på 78. Det ble også delt tredjeplass mellom JM Norge og OBOS Nye Hjem, begge med en KTI på 77.

Prosjekter med høyest kundetilfredshet: Hvert år kårer Prognosesenteret også de ti prosjektene med høyest kundetilfredshet. I 2022 var det Selvaag Bolig med prosjektet Skifabrikken hus C som gikk til topps med en KTI på 92.

Bildet: Selvaag Bolig med prosjektet Skifabrikken hus C vant i kategorien Beste prosjekt. Foto: Kåre Elnan

Tabellen under viser en oversikt over prosjektene med høyest målt kundetilfredshet i prosjektmarkedet i 2022. For å komme på listen måtte prosjektene ha en score på 84 eller høyere.

EAT-markedet

– kundene har egen tomt og velger selv leverandør og boligtype. EAT-markedet er også kjent som katalogmarkedet, og består i hovedsak av eneboliger og fritidsboliger. Kundetilfredsheten blant boligkjøperne i EAT-markedet i overleveringsfasen gikk ned fra 76 i 2021 til 70 i 2022.

Beste selskap i EAT-markedet: I EAT-markedet gikk førsteplassen til Hellvik Hus med KTI-score på 77.

Beste forhandler i EAT-markedet: Ti forhandlere/kjedemedlemmer har en KTI på 85 eller bedre, og den beste forhandleren, Hellvik Hus Inderøy, fikk en score på 95.

Tabellen under viser en oversikt over de forhandlere/kjedemedlemmer i EAT-markedet med høyest kundetilfredshet.

 

logo
admin