Grandefonna og Sildesteinen heter skredpunktene som truer fylkesvei 63, Ørneveien fra Grande til Geiranger. De siste 20 årene har det gått 16 snøskred. Veien er blitt stengt forebyggende ved fare for skred.
– Nå skal den kun stenges når det faktisk går snøskred. Og den skal raskt gjenåpnes når skredmassene ikke når fram til veibanen, sier Kristian Bjørdal i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Første radar
Han er byggeleder og leder arbeidet med etablering av fylkets første aktive skredvarslingsanlegg som skal hindre at bilister kan bli tatt av snøskred utløst fra 1500 meters høyde og som kan treffe veien med en hastighet på 40 meter i sekundet.
– Vi får større forutsigbarhet. Veien vil sjeldnere bli stengt. Når den stenges, kan den raskt gjenåpnes om skred ikke når veibanen. Trafikantene sikres med bom og lys. Det er to systemer som skal snakke sammen.
– Skredområde skal overvåkes av to radarer. De plasseres på to ulike steder. Det betyr at radarene ved Årsethaugsvingen og Homlung skal koordineres med en logikk som gir automatisk lukking og åpning av veien. Det er første gangen dette er blitt gjort sier Lars Krangnes i Cautus Geo.
Tre målsettinger
Formålet med skredvarslingsanlegget er tre-delt. Møre og Romsdal fylkeskommune skal øke sikkerheten på veien. Skred skal ikke gå på åpen vei. I tillegg skal veien få økt regularitet. Antall stengte dager skal reduseres og kunnskap om skredhendelser skal bedres.
Fylkeskommunen har ett varslingsanlegg i fellesskap med Innlandet fylkeskommune på Stavbrekka. Der overvåker Cautus Geo skredforholdene med bakkebasert InSAR. Hensikten er å sikre tidligst mulig gjenåpning av den vinterstengte turistveien over Geirangerfjellet.
– Nå får vi vårt først aktive skredvarslingsanlegg som sikrer trafikantene gjennom vinteren. Det skal gi en sikrere vintervei, sier Bjørdal.
700 biler/døgnet
Årsdøgntrafikken på Ørneveien er 700. I vintermånedene noe lavere. Det er 495 meter mellom de to skredløpene som nå skal overvåkes.
– Den skredfaglige rapporten viser at biler på veien kan stoppes før de kjører inn i det rasutsatte området, også om de kjører vesentlig saktere enn fartsgrensen. Vi har god erfaring med varslingsanlegg med trafikkstyring, sier Krangnes.
I Lom står et radarbasert overvåkings- og varslingsanlegg. Det sikrer trafikantene på riksvei 15. Det var landets første da det ble satt i drift i 2014. I februar 2020 reddet det liv. Da ble trafikken stoppet med lysanlegg og hindrer biler fra å bli tatt av rasmassene som feide over veibanen.
Nyåret 2025
– Målet er å etablere anlegget tidlig på nyåret, slik at det raskest mulig kan settes i aktiv drift i vinter, sier Bjørdal.
Kontrakten med Cautus Geo er på seks år med mulighet for forlengelse. Alle skred skal dokumenteres med kamerasystem og visuell fremstilling av data. Også skred som ikke når veibanen. Alt blir tilgjengelig i Cautus Web.
– Her kommer det både lyssignal og veibom. Vi ser fram til at vi får en sikrere vei. Det handler om å redde liv og avgrense konsekvensene av snøskred til materielle verdier, sier Bjørdal.