Aktuelt

Bytte av gipsleverandør løste hodebry

Kristin Rian konseptutvikler i Glava, Gyproc og Weber (t.v.), Synne Sofie Eliasson i Hent og Nora Holand Hay i Future Built

Bærekraftig løsninger blir stadig viktigere i byggeprosjekter. Da Follo kommune skulle bygge ny ungdomsskole var målet å halvere utslippene sammenlignet med dagens byggestandard, men en leverandør som ikke kunne levere etter avtalen, ble en brysom hodepine for prosjektet.

– Dette er et prakteksempel på hvordan ett enkelt valg kan påvirke mye, sier miljørådgiver i HENT, entreprenøren bak prosjektet, Synne Sofie Eliasson

Bygger for fremtiden

Magasinparken Ungdomsskole i Ski (Nordre Follo) er nå i ferd med å ferdigstilles. Prosjektet, som er et FutureBuilt forbildeprosjekt, har hatt høye ambisjoner om å holde klimagassutslippene nede og levere på kravene til FutureBuilt.

Mange valg ble tatt for å levere på de ambisiøse kravene til FutureBuilt, deriblant at skolen skulle bygges i massivtre. Treverket, som ble levert fra Østerrike, skulle fraktes med tog, men etter hvert ble det klart at materialet måtte leveres med lastebil, noe som fikk konsekvenser for klimaregnskapet.

Måtte hente inn utslippene

Eliasson forteller at de på dette tidspunktet hadde kommet såpass langt i prosessen at de ikke hadde så mange valg.

– Vi begynte å bearbeide valgene av produkter og så etter hvor vi kunne hente inn utslippsreduksjonen. Da fant vi raskt ut at selv om vi hadde kommet halvveis i prosessen så var det mye å spare på å bytte til Gyproc Klima på resten av bygget.

Til tross for at en tredjedel av bygget allerede var gipset, var det mye å spare på å bytte til Gyproc Klima på resten av bygget. HENT og underentreprenøren kastet seg rundt og sørget for at man kunne bytte gipsleverandør og bruke Gyproc Klima på resten av bygget

Gipsplatene sparte 50 tonn CO2

Gyproc produseres på helelektrisk fabrikk i Fredrikstad. Resultatet ble en besparelse på 50 tonn CO2-ekvivalenter på gipsingen av resten av bygget. Dermed var tallene i klimagassregnskapet plutselig grønne igjen.

 – I dette tilfellet er jo produktene også så og si identiske, så dette var et godt tiltak for dette prosjektet, som vi vil ta med oss også i andre prosjekter, sier Eliasson.

logo
Bjørn Laberg