SVERIGE: Det første spadestikket er nå tatt i Torslanda for Volvo Cars og Northvolts felles batterifabrikk, hvor over 3000 personer forventes å jobbe på sikt.
I sommer fikk det felleseide selskapet Novo Energy godkjent miljøtillatelsen i Mark- og miljøretten. Byplanverket i Gøteborg kunne i august gi byggetillatelse for første trinn, som omfatter et bygg på 130.000 kvadratmeter. Bygget skal huse den første produksjonslinjen, som etter planen skal være i drift i slutten av 2026, melder Byggvärlden.
Et landemerke
Som et kick-off for byggingen møttes de involverte aktørene onsdag til et første spadetak, i skogkanten vest for Volvo Cars Torslandafabrik.
– Novo Energys batterifabrikk vil bli et landemerke for den grønne omstillingen. Den kombinerer alt – viktig teknologi, moderne industri og tusenvis av arbeidsplasser med gode betingelser. Dette gjør Gøteborg bedre, sier kommunestyreleder Jonas Attenius (s).
50 gigawattimer
Parallelt med dette vokser Novo Energys FoU-virksomhet på Lindholmen i raskt tempo. Der produserer utviklerne morgendagens batterier til Volvo Cars og Polestar-biler. På sikt vil celleproduksjonen i Torslanda utgjøre 50 gigawattimer årlig, hovedsakelig beregnet på biler produsert i Europa.
– Det er en stor dag for oss, en virkelig milepæl. Vi er takknemlige for alle som bidrar på ulike måter. Kunnskapen og innovativiteten som finnes her i Gøteborg er fantastisk. Vi har kunnet vokse til 200 personer på kort tid, men må fortsette å vokse raskt. og skalere opp etter hvert som hele vår industri vokser, sier Adrian Clarke, administrerende direktør i Novo Energy.
Lede byggeprosjektet selv
Grunnarbeidet starter 1. oktober. Novo Energy har en egen byggeledelse i en koordinerende rolle, som betyr at de selv skal styre byggeprosjektet og kjøpe kontrakter og leverandører. Men foreløpig ønsker de ikke å gå ut med om noen entreprenør er klar.
KILDE: Byggvärlden