Statens vegvesen har funnet feilen på lageret som ble skiftet på Tjeldsundbrua på E10 tidlig i november. Brua blir lysregulert mens resten av lagrene skal undersøkes.
Statens vegvesen fikk i torsdag 5. desember melding om et avvik i konstruksjonen til lageret. Fredag 6. desember satte man inn tiltak for å unngå at det oppstår nye skader på brua.
– Vi innfører lysregulering og manuell dirigering på hele brua, og vektbegrensninger på spesialtransport. Vi skal undersøke alle brulagrene, og planen er at inspeksjonen skal være gjennomført før jul. Vi beklager sterkt at trafikantene igjen må stå i kø ved Tjeldsundbrua. Brua er trygg å kjøre på, men vi kan ikke risikere at det det oppstår en slik skade som vi opplevde i høst, sier byggeleder Kristian Riddervold Andreassen i Statens vegvesen.
Ti lager skal undersøkes
19. september oppsto det en akutt skade på Tjeldsundbrua som ligger på E10 i Sør-Troms. Statens vegvesen avdekket da at et lager ved en av brufugene var skadet, og skiftet lageret og brufugen i begynnelsen av november.
En ekstern kontroll av lageret som ble byttet ut, har nå vist at det er et avvik i konstruksjonen av lageret. Brua har til sammen 12 lager, hvorav to ble skiftet ut i høst. Nå skal det gjennomføres en spesialinspeksjon av de ti øvrige. Det er Visinor Rehab som utfører inspeksjonen på undersida av brua, på oppdrag fra Statens vegvesen.
Lysregulering og kø
Det blir lysregulering og manuell dirigering, og nedsatt hastighet over hele brua. Bilene må kjøre midt på brua, og det blir tydelig merket. Også tungtransport kan kjøre over brua med vanlig avstand mellom bilene, men det blir vektbegrensninger for spesialtransport.
– Køa vil bli stående på begge sider av brua, og det kan bli utfordrende særlig i rushtrafikken. Beregn litt ekstra tid, følg skilting og merking, og vis hensyn til de som jobber på brua og til anleggstrafikken til Hålogalandsvegen, oppfordrer Kristian Riddervold Andreassen.
Det er for tidlig å si hva som vil skje etter at bruinspeksjonen er ferdig.
– Nå må vi få gjennomført inspeksjonen og analysert resultatene, før vi kan si om det blir nødvendig med flere tiltak på brua, sier Andreassen.