Infrastruktur

Brudelene til Hangarbrua har ankommet Trondheim

Bildet: Brudelene til Hangarbrua er vel i havn i Trondheim. Foto: Torstein Ryeng/Statens vegvesen

De fire brudelene ble fraktet med båt fra Stord til Trondheim, og i neste uke skal delene fraktes videre på lastebil til Leangen stasjon.

På tampen av 2024 ble Hangarbrua prøvemontert i fabrikklokalet hos Leirvik AS som har bygd bru. I etterkant av den vellykkede prøvemonteringen av brua som består av 4 hoveddeler, har Leirvik jobbet videre med overflatebehandling og ferdigstilling av andre detaljer. Nå er altså brudelene kommet trygt i havn i Trondheim etter tre dagers seilas.

Frakten videre vil foregå på nattestid

– Dette er en viktig milepæl for oss, og vi er svært fornøyde med at delene nå er i havn i Trondheim, sier Martin N. Myhre fra Statens vegvesen som er byggeleder for Hangarbrua.

I neste uke, mandag 17. mars og tirsdag 18. mars, skal brudelene fraktes fra havna og videre til Leangen stasjon.

Selve spesialtransporten av brudelene fra havna til Leangen vil foregå på nattestid mellom kl. 22:00-06:00 begge netter. Transporten skal etter planen fullføres i løpet av to netter. Ved behov kan det bli nødvendig med en ekstra natts arbeid.

Byggeleder Martin N. Myhre. Foto: Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen

Dette er kjøreruta for transporten av brudelene

Transittgata-Skippergata-Maskinistgata-Strandveien-Stiklestadveien-Jarleveien-Haakon VII’s gate-Bromstadvegen-Falkenborgvegen-Leangenvegen.

– Spesialtransporten vil ledes av politiet som vil stenge og åpne traseer langs veien mens spesialtransporten passerer. Siden dette er bred last, må vi demontere en god del skilt og lysmaster i forkant av transporten, og noen trafikkøyer vil overfylles med grus for å unngå skarpe kanter. Vi vil utføre spesialtransporten på nattestid slik at vi i minst mulig grad påvirker trafikken. Den eneste endringen trafikanter bør være oppmerksomme på er at vi må stenge gateparkeringen i Stiklestadveien før transporten, sier Myhre.

 Hangarbrua skal «bygges sammen» på Leangen

– Grunnarbeidene for Hangarbrua er i rute, parallelt med at grunnarbeidene ferdigstilles skal vi nå bruke noen uker på å montere sammen Hangarbrua ved Leangen stasjon, forteller Myhre.

Etter planen skal hele den ferdigsveisede brua heises på plass i en operasjon ved hjelp av heisekran i juni. Etter at Hangarbrua er heiset på plass skal vi utføre en del videre arbeid, blant annet asfaltering. Etter planen skal Hangarbrua som inngår som en del av Miljøpakkeprosjektet Gildheim-Pirbrua (Hovedsykkelruter i Trondheim) åpne for gående og syklende i løpet av høsten.

– Hangarbrua kommer til å bli et vakkert «smykke» i bydelen, jeg gleder meg virkelig til vi kan åpne den for trafikk, sier Torstein Ryeng, prosjektleder for Hovedsykkelruter i Trondheim.

Her blir det første elementet (trykkbue) losset av skipet. Foto: Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen
I morgentimene 11. mars ankom brudelene til Hangarbrua med skipet Norne. Foto: Torstein Ryeng/Statens vegvesen

Fakta om Hangarbrua:

Hangarbrua er 55 meter lang, 9 meter bred og veier 60 tonn. Hele brua er laget av aluminium, og brudekket er 100 % resirkulert med materiale fra den nedlagte oljeplattformen Gyda. Leirvik AS bygger Hangarbrua for Statens vegvesen, og byggingen startet i mai 2024. Det er mange involverte parter i Hangarbruprosjektet: Leirvik AS har prosjektert brua sammen med COWI.

Leirvik AS har også samarbeidet med Hydro og Aker Solutions om det resirkulerte brudekket. Statens vegvesen samarbeider tett med SINTEF og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), hvor Vegvesenet er partner i «SFI Physmet», som er et senter for forskningsdrevet innovasjon ved NTNU. Winsnes Maskin og Transport utfører grunnarbeidene for Hangarbrua.

logo
Bjørn Laberg