Planene for Gelephu internasjonale lufthavn i Bhutan, tegnet av danske BIG – Bjarke Ingels Group, er en hyllest til bhutansk kultur og landets håndverksekspertise. De inkluderer både Shing-Zo (tømrerarbeid), Par-Zo (utskjæring), Lha-Zo (maleri) og Tshar-Zo (tradisjonelle veveteknikker), melder dagensbyggeri.dk
– Personlig er denne uvanlige omfavnelsen av tradisjonelt håndverk og farger et sant bevis på hvor mye mitt møte med Bhutan – landet, dets kultur og dets folk – har påvirket meg.
Dette sier Bjarke Ingels, grunnlegger og kreativ direktør i det danske arkitektfirmaet BIG – Bjarke Ingels Group, om utformingen av Bhutans nye, 68.000 kvm internasjonale flyplass, Gelephu International Airport.
Designet kombinerer lokalt håndverk og moderne teknologi i en modulær struktur av limtre dekorert med tradisjonelle malte utskjæringer utsmykket med tre typer drager, som representerer Bhutans fortid, nåtid og fremtid. Flyplassens fasade er inspirert av ‘Kachen’ – en tresøyle, kjent for sine detaljerte utskjæringer. Disse er ofte sett i både religiøse og offentlige bygninger i Bhutan.

Alle aspekter ved Gelephu internasjonale lufthavn er en hyllest til bhutansk kultur og landets håndverksekspertise. De inkluderer både Shing-Zo (tømrerarbeid), Par-Zo (utskjæring), Lha-Zo (maleri) og Tshar-Zo (tradisjonelle veveteknikker).
Lykke og mentalt velvære
Flyplassen er designet for å fremme oppmerksomhet og redusere stress for de reisende. Dette gjøres via lounger for yoga, gongbad og meditasjon. Her kan reisende finne ro og lade opp, noe som gjenspeiler Bhutans verdier om lykke og mentalt velvære.
– En flyplass er det første og siste inntrykket du får av et sted du besøker. På Gelephu internasjonale lufthavn har vi forsøkt å fange naturen og kulturen i landet og Mindfulness City. Skogene som dekker høylandet strekker seg fra ankomstområdet gjennom flyplassen og hele veien til rullebanen. Tropiske trær gir skygge for reisende, og en gårdsplass av trær flankerer flyplassens hovedfunksjoner som pass og sikkerhetskontroll, samt bagasjehåndtering, sier Bjarke Ingels.
Tre regulerer fuktigheten
Flyplassen tilpasser seg områdets subtropiske klima ved å integrere passive designløsninger, slik det er kjent fra tradisjonell bhutansk arkitektur. Bygningens trekonstruksjon hjelper til med å regulere innendørs fuktighet, mens overheng gir skygge og beskytter mot kraftig regn. Selve taket vil ha integrerte solceller, som skal bidra til landets uavhengige energiforsyning.

Fleksibel design
I samarbeid med det nederlandske flyplasskonsulent- og ingeniørfirmaet Naco, vil flyplassen bli en sentral del av masterplanen Gelephu Mindfulness City, utviklet av BIG, Arup og Cistri.

Flyplassen vil ha kapasitet til å håndtere 123 flyvninger daglig og kan dermed forvente å ta imot 1,3 millioner passasjerer. passasjerer årlig innen 2040. Siden flyplassen er utformet fleksibelt, er også utvidelsesmuligheter inkludert. Dermed kan antall besøkende øke til 5,5 millioner innen 2065.
Flyplassen forventes å åpne i 2029.
KILDE: Dagens Byggeri