Infrastruktur

Avansert Storebælt-prosjekt skal ut på anbud

Bildet: De spesialdesignede røde jekkene kan løfte broen de nødvendige 20 mm. Dette frigjør akkurat nok plass til at glideplatene som gjør at brua kan utvides kan skiftes ut. Foto: Sund & Belt

DANMARK: For at Storebæltbroen skal forbli inntakt, har Sund & Bælt testet ut hvordan man best kan bytte ut glideplatene mellom øvre og nedre del av brolagrene. Nå skal oppgaven ut på anbud.

Etter flere år med forberedelser har et stort team ledet av Sund & Bælt lykkes med å løfte en av de ca. 110 m lange og 5500 tonn tunge brospenn som utgjør den vestlige delen av Storebæltbroen. Brua ble løftet cirka 20 millimeter uten at bilistene merket det. Dette skapte akkurat nok plass til at brulagrene som vestbrua hviler på kunne fjernes. Derved kan de såkalte glideplatene skiftes ut og lagrene renoveres, melder dagensbyggeri.dk

Foto fra innsiden av broen - en bred betonggang der en gruppe mennesker i oransje og mørkeblå klær beveger seg bort fra kameraet
På vei til første prøveløft av et av de 64 brospennene som bærer den vestlige delen av Storebæltsbroen. Behandlingen har tatt flere år. Foto: Sund & Belt

Teflon-skyveplatene er seks mm tykke når de er nye. Platene slites når brua beveger seg og nærmer seg etter nesten 30 års slitasje tre mm-merket hvor de må skiftes. Skyveplatene sørger for at brua trygt kan utvide seg når det er varmt og trekke seg sammen når det blir kaldt.

Ingen manual

For å skifte platene må Storebæltsbroen løftes slik at lagrene kan fjernes. En jobb som har krevd flere års forberedelser og spesialdesignet verktøy og utstyr. Ingeniør og prosjektleder i Sund & Bælt, Sophie Juulsgård, forklarer:

Foto av en gruppe mennesker i oransje og gult sikkerhetsutstyr som sitter konsentrert under broen
Det krever stort fokus og mye ferdigheter når man skal løfte Storebæltsbroen. Foto: Sund & Belt

– Man kan ikke slå opp i en manual når man skal løfte Storebæltsbroen, som veier flere tusen tonn. Hver eneste del av brua er unik, og derfor tør jeg å kalle det en stor ingeniørbragd at vi nå, etter mange måneders arbeid, har funnet en sikker og effektiv metode.

Lettet og stolt

I første omgang, torsdag 28. november, gjennomførte Sund & Bælt et prøveløft på en av de i alt 64 bryggene. Brua ble løftet ved hjelp av 12 spesialdesignede jekker, som til sammen har en løftekapasitet på 9000 tonn.

– Det har vært helt avgjørende for oss å finne en metode hvor vi kan utføre bruløftene uten å påvirke trafikken, da det vil ta flere år å skifte ut alle skyveplatene. Derfor er vi både lettet og stolte over at prøveløftet har gått etter planen, sier Sophie Juulsgård.

Entreprise ut på anbud

Hos Sund & Bælt er det prosjektleder Finn R. Gottfredsen som leder prosjektet sammen med kollegene Sophie Juulsgård og Martin Duus Havelykke. Rambøll er rådgiver på oppdraget.

Bilde av to røde knekt under broen. Mellom er en gul firkant, som er et brolager
Den nesten sju kilometer lange vestbrua hviler på brolager, som sees her mellom de to røde knektene. Mellom øvre og nedre del av lagrene er glideplaten laget av teflon. Skyveplatene sørger for at brua trygt kan utvide seg. Foto: Sund & Belt

Jekkene til prøveløftet ble levert av Hytor, mens HRS i Korsør sto for det praktiske arbeidet med prøveløftet.

Etter det vellykkede prøveløftet må Sund & Bælt nå finne en entreprenør som skal utføre utskifting av skyveplatene på alle 64 bropilarer. Når entreprenøren er funnet via anbud, starter utskiftingen. Arbeidet forventes å ta 3-5 år.

KILDE: Dagens Byggeri

logo
Bjørn Laberg