I begynnelsen av året fikk det finske transportverket i oppdrag å undersøke mulighetene for en fast forbindelse mellom Umeå og Vasa. Nå sier en finsk minister til P4 Västerbotten at forbindelsen vil være på plass senest i 2040.
Spørsmålet om fast forbindelse over Kvarken er ikke akkurat nytt, men har vært diskutert på begge sider av Østersjøen i mange år. Men i Finland har diskusjonen intensivert de siste årene – blant annet på grunn av NATO-inntreden – og ved årsskiftet bevilget den finske regjeringen 200.000 euro til det svenske Trafikverket for å undersøke byggingen av en forbindelse mellom Umeå og Vasa, en gransking. som forventes å ta rundt år. Joakim Strand, minister for Europa og eierskapsstyring i Finland, sier nå også til P4 Västerbotten at det virkelig er på tide med en bro mellom landene.
– Vi har hundrevis av år med felles samarbeid mellom Österbotten og Västerbotten, vi har vært en del av samme land og i dag er vi nærmere enn noen gang. Vi har alltid drevet med handel og skipsfart gjennom historien, forbindelsen skulle allerede vært på plass, men la oss nå jobbe sammen så den er på plass før 2040, sier han.
Penger er ikke problemet
Ifølge P4 Västerbotten skal det være muligheter for å søke midler til en tilknytning både fra EU-midler og NATO. Og Joakim Strand synes ikke penger er noe problem.
– Penger er ikke problemet, problemet er å ha en modell som gjør dette bærekraftig. Jeg lever ikke i villfarelsen at det er Helsinki, Stockholm eller EU som alene skal finansiere dette, det blir et puslespill. Men jeg er overbevist om at vi kommer til å lykkes.
Økt etterspørsel etter forsyningsberedskap
Etter det bolig- og infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) sa til samme kanal i februar, er en forbindelse mellom landene ikke prioritert.
Siden Finland ble medlem av NATO, har også kravene til bedre forsyningsberedskap økt for landet. Hvis det skulle skje noe i Østersjøen, ville Finland være sterkt avhengig av forbindelsen til Sverige. Ifølge P4 Västerbotten er det ulike tegninger for bru- og tunnelstrekninger som er omtalt i undersøkelsen. Krysset er beregnet til å være mellom seks og åtte mil langt.
KILDE: P4 / Byggvärlden