Tikkurila Norge AS, som står bak malingsmerket Alcro og er en del av PPG-konsernet, tar nå samarbeidet med Modena Gruppen til et nytt nivå. Sammen skal de bygge et landsdekkende distribusjonsnettverk som gjør Alcros produkter tilgjengelige i langt flere norske byer og styrker tilbudet både for profesjonelle og private kunder.
Partnerskapet innebærer at Alcro-produktene nå blir distribuert gjennom butikknettverket til faghandel-kjeden Modena.
Sterkere tilstedeværelse
I løpet av første halvår 2026 vil 16 Modena-butikker tilby Alcros sortiment, opp fra dagens seks – i byer som Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand, Tromsø, Stavanger, Tønsberg, Ålesund, Mandal og Egersund. Dette gir Tikkurila Norge en sterkere tilstedeværelse og sikrer raskere og mer forutsigbare leveranser via Modenas sentrallager.
– Dette markerer en naturlig og positiv utvikling for Alcro i Norge. Med Modena som partner får vi et bredere distribusjonsnettverk, bedre tilgjengelighet for kundene våre og en styrket posisjon i proffmarkedet. Samtidig møter vi kundene våre der de er – i flere byer – med samme kvalitet og service som før, sier Bernhard Spidsø, landsdirektør i Tikkurila Norge AS.
Som en del av den nye strategien vil distribusjonen fra Alcros egne servicesentre nå integreres i Modenas voksende, landsdekkende nettverk. Kundene vil fortsatt bli betjent av kompetente faglige ressurser i både Modena og Tikkurila Norge. Samarbeidet gir kontinuitet og trygghet i hverdagen, samtidig som det åpner for flere muligheter blant annet i Oslo, der selskapene planlegger et nytt material-showroom, utviklet som et inspirasjonsrom for arkitekter og designmiljøer.
Felles løft for to sterke fagmiljøer
– Vi har lenge hatt et ønske om å styrke vårt interiørtilbud. Samarbeidet med Alcro gjør at vi nå kan tilby kundene våre helhetlige løsninger innen både farge, flis og interiørmaterialer, fra idé til ferdig prosjekt. Dette er en naturlig og verdifull utvidelse av Modenas konsept, sier Tommy Ivesdal, administrerende direktør i Modena Gruppen.
Partnerskapet er forankret i Modenas eierselskap L T L-Gruppen, og markerer et felles løft for to sterke fagmiljøer som deler verdier knyttet til kvalitet, kompetanse og bærekraft.
– Vi bygger dette for fremtiden. Det handler om å være mer tilgjengelige, mer effektive og mer relevante – for kundene våre og for markedet vi skal vokse i, avslutter Spidsø.
Om Modena:
Modena ble etablert i mars 1986, og siden har selskapet bygget opp en landsdekkende kjede med egne butikker og forhandlere. Målsettingen er å være den ledende kjeden innen flis- og flisrelaterte produkter. Modena er et norsk selskap med norske eiere, og har 28 butikker og utsalgssteder over hele landet. Modena har cirka 150 ansatte.