Den svenske malingsprodusenten Alcro, som etablerte seg i Norge i 2024, tar et viktig strategisk steg ved å inngå samarbeid med Modena, en ledende aktør innen fliser- og interiørprodukter. Partnerskapet gir Alcro tilgang til et bredere distribusjonsnettverk og styrker selskapets posisjon i det norske markedet.
Med over 100 års erfaring er Alcro en markedsleder i Sverige, kjent for innovasjon og bærekraftige produkter. Modena, på sin side, har solid fagkompetanse innen interiør og en sterk posisjon i faghandelssegmentet. Samarbeidet er et strategisk grep for å møte den økende etterspørselen etter helhetlige interiørløsninger og gir profesjonelle aktører et bredere spekter av kvalitetsprodukter.
– Vi ønsket en partner som utfyller oss, og Modena er et perfekt valg. De har en sterk faghandelsprofil og deler vårt fokus på kvalitet og profesjonalitet. Sammen kan vi bygge et større og mer effektivt distribusjonsnettverk, sier Bernhard Spidsø, Country Sales Director i Alcro Norge.
Administrerende direktør i Modena, Tommy Ivesdal, ser store muligheter i samarbeidet.
– Alcro står for innovasjon og kvalitet, noe som passer perfekt med våre verdier. Sammen kan vi gi kundene en enda bedre helhetsopplevelse og et bredere utvalg av produkter, mener Ivesdal.
Ambisiøse vekstmål i et utfordrende marked
Alcro har en langsiktig ambisjon om å bli en av de ledende malingsaktørene i det norske markedet og sikter mot en kraftig omsetningsvekst de neste årene. Størrelsesorden til vekst over tid er anslått til mellom 100 og 200 millioner kroner. Samtidig er det norske markedet i endring, hvor dreining de siste årene har vært mot rehabilitering fremfor nybygg, særlig i Oslo-området.
– Det er avgjørende for oss å ha markedet med oss. Reguleringer og tregere prosesser påvirker nybyggmarkedet, men vi ser store geografiske forskjeller. I Rogaland og Agder, for eksempel, er det mer aktivitet innen nybygg. Ved å styrke distribusjonen vår gjennom Modena kan vi gi kundene bedre tilgang til produktene våre, uansett hvor de opererer, forklarer Spidsø.
Alcro har valgt å satse fullt ut på proffmarkedet og har i løpet av det første året i Norge etablert seg sterkt. Interessen for Alcro har vært større enn forventet, også utenfor de tradisjonelle kundegruppene. Særlig arkitekter og interiørdesignere har vist stor interesse, noe samarbeidet med Modena vil forsterke ytterligere.
Bygger for fremtiden
Gjennom partnerskapet med Modena åpner Alcro for nye distribusjonsmuligheter, blant annet gjennom integrering i Modenas eksisterende utsalgssteder og mulig nye lokasjoner.
– Vi ser også på muligheter når vi skal flytte butikk til nye lokasjon, hvordan vi kan integrere Modena. Samtidig ser vi på mulighetene for å utvide Alcro Pro-nettverket i flere byer, sier Spidsø.