De nye mannskapsforlegningene i leiren i Elverum vil gi bosted til 576 soldater, og er en del av langtidsplanen «Forsvarsløftet». Terningmoen leir skal vokse som en del av styrkingen av Hæren og Forsvaret.
Byggene blir oppført med sekspersonsrom, i tillegg til sosialt fellesrom med kjøkken og rom for personlig utstyr. De tre mannskapsbyggene vil inneholde totalt 579 senger, helt spesifikt 576 soldater i mannskapsrom. pluss 3 senger for inspiserende befal (ett rom i hvert bygg).
– Disse forlegningene vil sikre gode, funksjonelle og trivelige boforhold for våre soldater og de som står på vakt for Norge. Forsvaret skal styrkes i årene fremover, og dette blir en viktig kapasitet. Personellmessig eiendom, bygg og anlegg er et viktig satsningsområde i langtidsplanen. Soldatene trenger en forlegning, og et godt sted å bo og hvile, understreker prosjektleder Anders Nybu Hansen i Forsvarsbygg.
– Arkitektonisk er byggene planlagt i «Østerdalsstilen», med bruk av utvendig malmfuru. Byggene skal være funksjonelle og praktiske, i tillegg til å være et trivelig hjem for våre soldater. Det er samme type bygg vi tidligere har oppført i Porsangmoen leir til Finmarksbrigaden, sier Nybu Hansen.
Byggene vil ha moderne energi- og miljøstyring og har solceller på taket.

Stolt vertskommune
– Byggestart for de tre nye mannskapsforlegningene er en viktig og gledelig milepæl både lokalt og nasjonalt. Det er med stor glede at vi ser at det første steget i realiseringen av Forsvarets nye langtidsplan er i gang på Terningmoen. Vi er stolt vertskommune, og ser frem til å ta imot enda flere rekrutter til byen, sier ordfører i Elverum, Lillian Skjærvik (Ap).
Det er Syljuåsen, med base i Gjøvik i Innlandet, som er kontraktspartner. Arbeidet er nå i full gang, og byggene skal stå ferdig i desember 2027. Kontrakten har en verdi på cirka 199 millioner kroner, eks moms