Infrastruktur

– Vi er skuffet over at det har oppstått en ny forsinkelse i prosjektet

Foto: Nikolas Andersen-Gogstad

Togene er kjøpt inn av Norske tog, som nå jobber tett med det franske selskapet Alstom for å gjøre forsinkelsen så kort som mulig.

– Vi er skuffet over at det har oppstått en ny forsinkelse i prosjektet. Det har hele tiden vært en stram tidsplan. Vi gjør nå alt vi kan for å sikre at leveransene i prosjektet kommer så raskt som mulig. Vi forventer at Alstom gjør det samme og forserer fremdriften der de har muligheter. Det sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.

Forsinket for andre gang

Togene ble første gang forsinket på grunn av at Alstom hadde utfordringer med sine underleverandører, samt utfordringer i selve produksjonen. Norske tog fikk et nytt varsel om en forsinkelse, og Alstom begrunner dette med en 12 ukers forsinkelse i testprogrammet.

– Vi mener at det ikke er en rimelig grunn til en forsinkelse på sju måneder, slik Alstom har varslet. Dette følger vi tett opp. Samtidig ser vi i ettertid at vi burde vært mer kritiske til Alstoms stramme testplan. Dette for å ha en mer balanse mellom behovet for rask testing og hensynet til å ha en gjennomførbar plan, sier Risan.

Problemer i Europa

Også andre store togselskap i Europa med bestillinger hos Alstom opplever forsinkelser i prosjektene. Dette rammer flere togaktører i Europa. Det er godt kjent at det tidligere har vært utfordringer i de globale forsyningslinjene. Dette er knyttet til krigen i Ukraina, som har gjort at blant annet togprodusentene sliter.

– Norske tog har en tett dialog med Alstom om situasjonen og jobber for å sikre så god fremdrift som mulig i prosjektet, gitt de oppståtte utfordringene. Jernbanedirektoratet er tett koblet på og operatøren Vy holdes løpende orientert om forsinkelsene. Norske tog vurderer hvilke konsekvenser dette vil få for kontrakten, sier Risan.

logo
Bjørn Laberg