Aktuelt

– Vi har tro på markedet og dobler kapasiteten

Bildet: Bendik (til v.) og Roy Rakvåg forbereder familiebedriften til å møte større etterspørsel og dokumentasjonskrav. Foto: Glass og Fasadeforeningen

Glassprodusenten Rakvåg Glass AS følger opp sin investeringsplan og har nå kjøpt inn en ekstra isolerglasslinje.

Familiebedriften viser seg som en investeringsvillig aktør. De siste årene har glassfabrikken på Hjelset ved Molde investert betydelige beløp i sine bearbeidingssentre for bygningsglass, særlig innen automatisering. Nå tar Roy, Bendik og Petter Rakvåg sikte på å hente markedsandeler i isolerglassmarkedet.

– Vi har tro på markedet, og vi dobler kapasiteten, sier daglig leder Roy Rakvåg.

Høy importandel

Importandelen av isolerglass ligger nå på rundt 95 prosent.

– Signaler fra markedet tyder på at det er mulig å ta tilbake noen av kundene. Nye kunder blant vindusprodusenter og i prosjektmarkedet gir oss tro på vekst i årene som kommer. Vi har allerede bra trykk på linjen som er i drift i dag, men for å møte økende etterspørsel har vi valgt å sette opp en produksjonslinje til, sier Rakvåg.

Effektivisering

Gjennom årene har Rakvåg-familien opparbeidet seg solid erfaring med å hente ut gevinster gjennom effektivisering. I stor grad handler det om å automatisere inn- og utmating av glass i de ulike bearbeidingsstasjonene.

– I stedet for å kjøre to skift og øke bemanningen, som i seg selv er krevende, velger vi å kjøre produksjon på to linjer samtidig. Når det gjelder både volum og fleksibilitet til å produsere spesialformater, får vi best utnyttelse av maskinkapasiteten ved å produsere alt isolerglass på dagtid, mener Rakvåg.

Norsk bearbeiding

Rakvåg Glass AS er en totalleverandør av bygningsglass, og alle produkter produseres i egne lokaler.

– Vi kjøper kun råvarer og står for hele produksjons- og bearbeidingsprosessen selv. Etter at vi tok i bruk en EPD-generator, har vi fått bedre kontroll på og kan mer presist dokumentere miljø- og klimafotavtrykket til produktene våre. EPD-er etterspørres i stadig større grad og vi glade for å ha dette på plass, sier Rakvåg.

logo
Bjørn Laberg