De vil gjøre arbeidsdagen sikrere for montører og stoppe skadelige vibrasjoner fra fjellrensking. Nå deler Lattix og Fiskå Maskin på nesten én million kroner fra DOGA.
Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene lykkes.
– Arbeidshverdagen i bygg og anlegg er krevende og kompleks, med sammensatte behov som krever gode og tilpassede løsninger bygget på reell brukerinnsikt. Disse to prosjektene går virkelig i dybden på noen av utfordringene de som jobber i bransjen møter. Slik får vi bedre og sikrere arbeidsplasser, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.

Hun mener prosjektene nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.
Lattix: Sikrere arbeidsforhold langs veien
Belysning. Veikameraer. Værstasjoner. Elektroniske skilt. Smarte sensorer. Mastene langs norske veier er fulle av teknologi som gjør veitransport sikrere og mer effektivt. Baksiden av medaljen er at mange montører og driftspersonell utsettes for farlige arbeidsforhold.

Lattix produserer lette master i aluminium som reduserer skadeomfang ved kollisjon. Nå ønsker de å bedre sikkerheten også til de som jobber langs veien. Sammen med designpartneren Frost Produkt skal Oslo-bedriften nå kartlegge behov, utvikle og teste løsninger i tett samarbeid med brukerne. Gjennom intervjuer, observasjoner, workshoper og prototyping, skal behovene til montører, driftere og andre interessegrupper ivaretas.
Målet er å lage et sikkerhetskonsept som både gir tryggere arbeidsforhold og som samtidig gjør det enklere å jobbe med installasjoner langs trafikkerte veier. Et vellykket prosjekt kan styrke markedsposisjonen til Lattix – og gi verdifull kunnskap i andre bransjer der folk må jobbe i høyden eller under krevende forhold.

Juryen vurderer prosjektet som et solid eksempel på hvordan teknologi- og industribedrifter kan løse konkrete brukerutfordringer gjennom design.
«Problemstillingen er relevant, samarbeidet er godt forankret og vi ser potensial for både verdiskaping og samfunnseffekt. For DOGA representerer prosjektet høy overføringsverdi og et tydelig eksempel på hvordan design skaper nye muligheter,» uttaler juryen.
Prosjektet får 450 000 kroner i støtte fra DOGA.
Fiskå Maskin: Myk gummi mot hardt fjell
Vibrasjon fra fjellrensking sliter på både menneske og maskin. Harde bergarter lar seg ikke så lett fjerne, samtidig som nytenkning er sjelden kost i denne delen av anleggsbransjen. Før nå.
Fiskå Maskin tenker nemlig nytt. De har ryddet grunn for et designdrevet prosjekt som skal grave fram innovasjonen. Planen er å utvikle et spesialisert redskap med gummierte dempeflater som reduserer vibrasjoner og beskytter både utstyr og arbeidsfolk.

Samarbeidspartneren Klepp Mekaniske bidrar med erfaring fra gravemaskinutstyr, mens prosjektet skal bruke designmetodikk for å hente inn innsikt gjennom tett dialog med førere og vedlikeholdere. Juryen trekker fram hvordan prosjektet er forankret i Fiskå Maskin, og at Strand-bedriften er godt posisjonert til å utnytte resultatet.
«Dette er et relevant prosjekt med høy nytteverdi for søker, god formidlingsverdi og potensial for både spredning, verdiskaping og læring i en bransje som har stort behov for nye løsninger,» uttaler juryen.
Prosjektet får 450 000 kroner fra DOGA.
Mer treffsikker nyskaping
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
Dette er designdrevet innovasjon:
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.
* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025