Veg og anlegg

NCC tester asfalt med resirkulerte gravemasser

Bildet: De resirkulerte steinmassene som benyttes i testprosjektet er vasket og sortert ved AF Rimol Miljøpark i Trondheim. Foto: NCC

På en 430 meter lang strekning av E39 i Trøndelag tester NCC, Statens vegvesen og Kontrollordningen for asfaltgjenvinning (KFA) en ny type asfalt der over 60 prosent av steinmaterialene stammer fra resirkulerte gravemasser.

Prosjektet markerer et viktig steg i utviklingen av mer sirkulære løsninger for asfalt. Asfalteringen på E39 ved Søvatnet i Heim kommune ble gjennomført 28. august.

– Dette er et viktig testprosjekt hvor vi i NCC har jobbet tett med Statens vegvesen for å finne gode løsninger som både ivaretar kvalitet og bidrar til mer sirkularitet. Vi ser et stort potensial i å bruke gravemasser som ellers ville blitt deponert eller brukt som fyllmasse, sier Thor Kvam, area manager i NCC Industry.

Bildet: Thor Kvam

Fra gravemasser til asfalt

De benyttede massene kommer fra Trondheimsområdet og har blitt vasket og sortert før bruk. Asfalten består av 62 prosent gravemasser, 28 prosent gjenbruksasfalt, 5 prosent filler og 5 prosent bitumen. Før den ble lagt på E39, ble asfalttypen testet på et lukket forsøksfelt, og prøver herfra er analysert for å sikre kvaliteten.

LES OGSÅ: NCC asfalterer med miljøvennlig restprodukt fra skogindustrien

– Det er mye god stein i masser som graves opp i forbindelse med ulike arbeider. Ved å bruke disse i asfaltproduksjonen, sparer vi naturen for uttak av nye ressurser, sier Kvam.

Et naturlig steg videre

Gjenbruk av asfalt er allerede godt etablert i bransjen, og tall fra KFA viser at over 1,6 millioner tonn asfalt ble resirkulert i Norge i 2024. Nå tar Statens vegvesen og NCC et nytt steg ved å teste bruk av gravemasser i asfaltproduksjonen.

Asfalten består av 62 prosent gravemasser, 28 prosent gjenbruksasfalt, 5 prosent filler og 5 prosent bitumen. Foto: NCC

De resirkulerte steinmassene som benyttes i testprosjektet er vasket og sortert ved AF Rimol Miljøpark i Trondheim.

– Vi har lang erfaring med gjenbruk av asfalt, og dette prosjektet er et naturlig steg videre. Det gir oss verdifull innsikt i hvordan vi kan utvide sirkularitetsperspektivet og samtidig opprettholde høy kvalitet på sluttproduktet, sier Kvam.

Langsiktig oppfølging

Prosjektet vil følges opp med årlige målinger av spor og jevnhet, samt ordinær kontrollvirksomhet. Målet er å dokumentere at asfalt med resirkulerte gravemasser har like god holdbarhet som tradisjonell asfalt.

– Vi ser frem til å følge utviklingen og bruke erfaringene fra dette prosjektet til å videreutvikle fremtidens asfaltløsninger, avslutter area manager Thor Kvam.

logo
Bjørn Laberg