Dobbeltsporprosjektet mellom Arna og Bergen ble nylig tildelt prisen «Årets anlegg 2024» av Byggeindustrien, noe som understreker prosjektets betydelige bidrag til norsk infrastruktur. COWI var rådgivende ingeniør for dobbeltspor Bergen – Fløen, som er en delstrekning av dobbeltsporet, samt Nygårdstangen godsterminal.
I 2019 inngikk Bane NOR en kontrakt med COWI for detaljprosjektering av det nye dobbeltsporet på strekningen Bergen-Fløen og oppgraderingen av godsterminalen på Nygårdstangen. Dette arbeidet omfattet alle jernbanetekniske fag, samt områder som geoteknikk og miljøhensyn. Prosjektet var spesielt utfordrende da togtrafikken måtte opprettholdes gjennom hele byggeperioden, noe som krevde tett samarbeid mellom alle involverte parter.
Jesper Asferg, konserndirektør for forretningsutvikling innen infrastruktur i COWI, uttrykte sin glede over prisen og samarbeidet med Bane NOR:
– Vi gratulerer Bane NOR med den velfortjente prisen for ‘Årets anlegg 2024’. Dette prosjektet demonstrerer hva som kan oppnås gjennom tett samarbeid og felles målsetninger, sier Asferg.
Han understreket også den strategiske betydningen av slike partnerskap for COWI:
– Samarbeid med Bane NOR på store infrastrukturprosjekter som dette er av stor strategisk viktighet for oss. Det gir oss muligheten til å bidra med vår ekspertise og samtidig styrke vår posisjon innen samferdselssektoren.

Velfortjent pris
Juryen fremhevet flere faktorer i sin begrunnelse for tildelingen:
- Effektiv prosjektgjennomføring: Til tross for utfordrende arbeidsforhold i tettbygde områder og behovet for å opprettholde full passasjer- og godstrafikk under byggeperioden, ble prosjektet fullført innenfor tids- og kostnadsrammene. Dette vitner om effektiv planlegging og gjennomføring.
- Forbedret trafikkavvikling: Det nye dobbeltsporet har betydelig forbedret trafikkavviklingen for både gods- og persontrafikk, lagt til rette for økt hastighet, mer fleksibilitet og passasjeravganger hvert kvarter mellom Arna og Bergen. Punktligheten for dobbeltsporet i 2024 var 99,3 prosent, noe som også er fjorårets beste resultat på jernbanen.
- Innovative løsninger: Blant annet introduserte prosjektet Norges første jernbanetunnel boret med tunnelboremaskin og den første med støpt fastspor.
Satser på kritisk infrastruktur
COWI satser tungt på kritisk infrastruktur innen samferdsel, og ser dette i sammenheng med opprustning av totalberedskapen i Europa. Administrerende direktør i COWI Norge, Birgit Farstad Larsen, uttalte nylig at totalberedskap er ett av hovedsatsingsområdene etter omstruktureringen i selskapet.