Lillestrøm Dekk og Felg kalles ofte ut på dekkomleggingsoppdrag. Flere kjøretøy har på slike kontroller blitt avskiltet, og mange sjåfører har mistet førerkortet. I de fleste tilfellene er dekkene på lastebilene blankpolerte og uten tilstrekkelig mønsterdybde, noe som i de fleste tilfeller medfører kjøreforbud.
– Det er for ille at norske og utenlandske kjøretøy ikke kontrolleres oftere. Lastebilene utgjør en enorm risiko for trafikksikkerheten. Kontrollen av slike kjøretøy må skjerpes, sier Glenn Westbryhn, markedssjef i Lillestrøm Dekk og Felg.
Skjerpede kontroller
Westbryhn peker på at slike kjøretøy ikke bare utgjør en fare for mennesker, men også forårsaker store forsinkelser, spesielt under krevende vinterforhold.
– Både Statens vegvesen og politiet må skjerpe kontrollene. Dekksjekk og kontroll av kjettinger må prioriteres for å redusere risikoen for alvorlige ulykker og trafikkork, sier han.
Alvorlige samfunnskostnader
Westbryhn beskriver situasjonen som en «kjempebyrde» for samfunnet.
– Dette koster oss enorme summer årlig. Et eksempel er hvis lastebilen er fullastet med mat. Dersom det ikke kommer frem til rett tid, kan maten bli ødelagt. Dette er katastrofalt for både butikkjeder og forbrukere, sier han.
Manglende sikkerhet
– Hva skal til for å få lastebileiere til å følge lover og regler?
– Det eneste virkemiddelet som hjelper er å øke kontrollene og bøtene slik at de skjønner at de ikke blir en fare for andre trafikanter som kjører i vårt langstrakte land Å kjøre med blanke driv- og hengehjul på norske vinterveier er som å be om problemer, sier han.
Store kostnader
Westbryhn anslår at kostnadene for utrykning, dekkomlegging, av skilting, førerkortbeslag og bøter, kan trolig komme opp ca. 50 000 kroner. Til denne summen kan du få kvalitetsdekk godt rustet for norske vinterveier, sier han
Strengere kontroller må på plass
Så langt i vinter har Lillestrøm Dekk og Felg rykket ut til 50 lignende oppdrag. Westbryhn mener myndighetene må intensivere kontrollene.
– Ingen kjøretøy uten skikkelige dekk og kjettinger bør få kjøre på norske vinterveier. Det vil redusere risikoen for alvorlige ulykker betydelig, sier han.
Livsfarlige konsekvenser
Westbryhn understreker alvoret i situasjonen.
– Dersom en lastebil med blankpolerte dekk mister kontrollen på glatta og hengeren sklir over i motgående kjørefelt, kan konsekvensene bli fatale. Slike ulykker har ofte dødelig utgang. Det er på høy tid at myndighetene tar grep og får kontroll på dette problemet, avslutter han.