Digitalisering

– Vi senker terskelen for å benytte smarthjemløsninger

Fra venstre: Riccardo Di Federico, Head of Product Management i Eaton, Roman Rappel-De Haan, Manager of Product Management, Jørund Helge Strømseng, IT Manager i Nordr‚ Ine Dagfinrud, produktsjef xComfort i Eaton og Gry Sandberg Pettersen, produkt- og kundereiseansvarlig i Nordr. Foto: Nordr / Eaton

Eiendomsutvikleren Nordr bygger store boligprosjekter med smartteknologi som standardløsning. Smarthjem er fremtiden, mener de.

– I vårt arbeid med å bygge fremtidens boliger har vi gjort smartteknologi mer håndfast, forståelig og tilgjengelig for alle. Det gjør styring av tekniske installasjoner i boligen enklere for beboere i ulike aldre og livssituasjoner, og med ulik teknisk kompetanse. Det gir dem også bedre kontroll over energiforbruket sitt og strømregningen sin, sier Gry Sandberg Pettersen, produkt- og kundereiseansvarlig i Nordr.

Nordr er en av Nordens ledende eiendomsutviklere. De bygger boliger i de store byene i Norge og Sverige. Med bærekraft og beboernes behov i sentrum jobber selskapet målrettet for å integrere miljøvennlige og smarte løsninger i sine byggeprosjekter.

Går foran med smarthjem

Boligprosjektet Nyegaardskvartalet i Oslo var Nordr sitt første prosjekt med smarthjemsleveranse som standardleveranse med xComfort i alle 250 leilighetene. xComfort er smarthjemsystemet til det internasjonale energistyringskonsernet Eaton. Det samme gjelder de 330 boenhetene i boligprosjektet Middelthunet på Majorstuen i Oslo, som er et samarbeid med OBOS. Andre nybyggprosjekter med smartteknologi er Øvre Steinaunet i Trondheim, Mølleneset i Bergen og Grønvollkvartalet i Oslo.

Ambisjonen om å lede an utviklingen innen smarthjem forutsetter tette samarbeid med partnere som Eaton. Samarbeidet ble etablert i 2019, før partene inngikk en rammeavtale i 2022.

Gry Sandberg Pettersen, produkt- og kundereiseansvarlig i Nordr. Foto: Nordr / Eaton

– Skal vi være en tankeleder innen smarthjemteknologi må vi jobbe med partnere som deler vår visjon. Eaton har hjulpet oss med å gjøre smartteknologi mer forståelig og konkret for oss, og dermed for våre kunder. De er en av våre kjerneleverandører, og flere av våre prosjekter er bygget med smarthusteknologien xComfort, sier Pettersen.

Full styr(ing) på hjemmet

xComfort er en komplett smarthusløsning som lar beboeren styre elektriske installasjoner i boligen, som varme, lys, klimaanlegg og solskjerming på en enkel måte.

Smarthussystemet xComfort fra Eaton. Foto: Nordr / Eaton

– Det er et svært fleksibelt system der varme, belysning og lekkasjevarsling kan kobles opp fra elektriker. Deretter kan beboer selv legge til alt fra automatisk dørlås, robotstøvsuger eller høyttaler via systemer som Google Home eller Amazon Alexa, sier Ine Dagfinrud, produktsjef for xComfort i Eaton.

Nordr leverer alle boligene i sine smarthjemprosjekter med en projekttilpasset standardpakke med xComfort. Pakken inneholder typisk lys- og varmestyring og lekkasjestopper, samt solskjerming i enkelte prosjekter.

– Ved å gjøre xComfort til standardutrustning i alle boligene senker vi terskelen for å benytte seg av smarthjemløsninger, og bygge på med tilvalg på en teknologi de allerede er kjent med, sier Pettersen.

Energibesparende funksjoner inkluderer å dele leiligheten inn i ulike temperatursoner, senke temperaturen automatisk når beboeren sover eller er borte, eller tidsstyre belysning og klimaanlegg.

Boligprosjektet Middelthunet på Majorstuen. Foto: Nordr / Eaton

Leverer bedre boopplevelser

Nordr og Eaton deler ambisjonen om å skape reell merverdi for brukerne av smartteknologien, at beboernes behov møtes og at de er i stand til å benytte den best mulig.

Slik oppfølging er spesielt viktig for eldre beboere som ikke har mye erfaring med avansert teknologi. Blant kundene i Nordr sine boligprosjekter finnes personer opp i 90-årene.

– Smartteknologi og totalløsninger kan gjøre det enklere å håndtere sin egen bolig, og på den måten forbedre hverdagslivet. Denne selvstendigheten kan forlenge tiden de kan bo hjemme i egen bolig, sier Pettersen.

Involverer beboerne

Sammen gjennomfører Nordr og Eaton detaljert opplæring og oppfølging, og er proaktive med å be om tilbakemeldinger som de kan bruke som grunnlag for tilpasninger og utbedringer av brukerflaten.

For tiden holder Eaton på med å gjøre appdesignet til xComfort mer intuitiv og brukervennlig. Nordr har også tatt initiativ til en fokusgruppe av frivillige beboere som skal dele råd og refleksjoner basert på egne erfaringer.

– Vi har allerede fått rikelig med tilbakemeldinger om systemet med elektrikere, og nå får vi verdifull feedback fra de som faktisk bruker systemet hver dag, avslutter Dagfinrud.

logo
Bjørn Laberg