Norden

Danske broarkitekter vinner svensk rammeavtale

Bildet: Sammen med Cowi vant Dissing+Weitling i 2020 Trafikverkets konkurranse om den nye Oxberg-broen over Österdelälven nord for Oxberg i Dalarne. Brua forventes å stå ferdig i 2028. Visualisering: Dissing+Weitling

DANMARK: De neste fire årene skal Dissing+Weitling og landskapsarkitektene Kragh Berglund hjelpe det svenske Trafikverket med transportinfrastrukturen, sosial bærekraft og klimaendringer.

Det danske arkitektfirmaet Dissing+Weitling jobber internasjonalt med mobilitet, bygg, kulturarv og transformasjon. I Danmark har bedriften bl.a. la merke til den flere ganger prisbelønte Cykelslange i København , Storebæltsforbindelsen og Køge Nord stasjon .

Også i utlandet har man fått øynene opp for de danske broarkitektene som bl.a. har designet det 23 kilometer lange stinettet inkl. 7 broer, Xiamen Footpaths , i Kina, Hålogalansbrua i Narvik i Nord-Norge og den prisbelønte Sofias bro i Sofiero i Helsingborg.

Nå har arkitektfirmaet sammen med landskapsarkitektene Kragh Berglund, som bl.a. står bak landskapet på BaseCamp i Lyngby , vunnet en fireårig rammeavtale for strategisk rådgivning innen transportinfrastruktur for det svenske Vegdirektoratet Trafikverket, melder dagensbyggeri.dk

Den største aktøren innen svensk mobilitet

De fremtidige prosjektene omfatter innovasjons-, utrednings- og utviklingsoppgaver innenfor arkitekturen til transportinfrastruktur. Partner og leder for Dissing+Weitlings mobilitetsenhet, Jesper Henriksen, sier:

Visualisering av stasjon med store glassfasader. En bro med glass på sidene 'henger' over stasjonsbygningen.
De danske broarkitektene fra Dissing+Weitling står også bak Sundsvall sentralstasjon, som er designet spesielt for Trafikverket. Visualisering: Dissing+Weitling

– Trafikverket er en veldig viktig samarbeidspartner for oss, så vi er utrolig stolte av det nye samarbeidet. Den svenske myndigheten er ikke bare den viktigste og største aktøren innen svensk mobilitet, men også en ambisiøs utvikler som vet hvordan man integrerer utviklingen av infrastrukturen med bredere samfunnsmål som sosial bærekraft og klimaendringer.

Vil bruke sin internasjonale erfaring

I Sverige fokuserer man ofte ikke bare på transportbehov, men også på å tenke infrastrukturprosjekter sammen med sosialt samhold, gode opplevelser og bærekraftige miljøer.

De danske selskapene må derfor samarbeide med svenske transportmyndigheter og realisere målene i Trafikverkets Arkitekturstrategi og Arkitekturprogrammet, som fokuserer på de tre hovedområdene:

  • Menneske- og landskapsorientert natur
  • Arkitektur som drivkraft i samfunnsutviklingen
  • Omsorg og kunnskapsbasert arkitektur

– Det samsvarer helt med våre ambisjoner og kompetanse. Vi kan bruke vår internasjonale erfaring innen stasjoner, broer og annen mobilitet til å bistå Trafikverket, avslutter Jesper Henriksen.

I alt 12 svenske og utenlandske arkitekt- og ingeniørbedrifter deltok i konkurransen om rammeavtalen. Rambøll Sweden og Radar Arkitektur var også blant vinnerne.

KILDE: Dagens Byggeri

logo
Bjørn Laberg