I slutten av oktober la NCC en asfalttype som med en nyutviklet metode fjerner så å si alle CO2-utslipp fra asfaltproduksjonen. Det fossile bindemiddelet bitumenolje er kastet ut og inn kommer et biogent bindemiddel basert på treolje.
Asfaltjobben i Fredrik Glads gate i Oslo er et viktig skritt for videre CO2-kutt i asfaltbransjen.
–Vi er svært godt fornøyde med gjennomføringen av asfaltprosjektet i Oslo. Det er andre gangen vi legger asfalt uten fossilt bindemiddel. Med dette bekrefter vi at det er fullt mulig å legge tilnærmet utslippsfri asfalt. Denne testen blir viktig for oss å følge opp i tiden fremover for å sikre at kvaliteten er på forventet høyt nivå, sier lab-sjef Helga Ros Fridgeirsdottir i NCC Industry.
Asfalten som ble benyttet til asfalteringen i Oslo er produsert ved den topp moderne asfaltfabrikken NCC har på Steinskogen i Bærum. Der benyttes trepellets som fyringskilde, noe som kraftig reduserer utslipp i produksjonen. Samt at det til denne jobben ble benyttet 40 prosent gjenbruksasfalt.
– Når vi får benytte alle de CO2-reduserende tiltakene vi har i verktøykassen, oppnår vi et CO2-regnskap som er svært hyggelig lesning. Vi liker å kalle det asfalt med tilnærmet null CO2-utslipp. Det er vi svært stolte av sier André Waage, leder for NCCs asfaltvirksomhet i Norge.
LES OGSÅ: NCC asfalterer med miljøvennlig restprodukt fra skogindustrien
Oslogaten er det andre asfaltprosjektet hvor NCC har kun tilsatt biogent bindemiddel i asfalten. Først ut var Kristiansand kommune som fikk lagt den spesielle asfalten i august i år.
– Sammen med våre kunder Kristiansand kommune og Oslo skal vi nå følge opp de to gatene tett og dokumentere kvaliteten. Vi har kjørt gode og positive tester ved vårt asfaltlaboratorium og står inne for svært god kvalitet på de to jobbene, sier Waage.
Vi opplever stor interesse fra en rekke kommuner og statlige aktører. Biogent bindemiddel er i utgangspunktet ikke noe nytt, det har vært benyttet i mindre mengder tidligere. Det nye er at vi nå kun tilsetter biogent i stedet for fossilt bindemiddel. Slik blir det rett og slett et gjennombrudd for hvordan vi kan kutte ytterligere CO2-fra asfaltbransjen, legger labsjefen til.
Hun får ukentlige henvendelser fra interesserte som ønsker å høre mer om asfaltproduksjon og CO2-kutt.
– Utviklingen i asfaltbransjen har de siste fem årene gått svært raskt. Vi ønsker at det settes høye krav til oss! Vi ser muligheter og følger opp med tilpassede produkter og løsninger. Men vi er avhengige av at vi får leverandørene på ballen, slik at vi kan få opp volumet på biogent bindemiddel. Det er avgjørende for at vi skal kunne få ned prisene og gjøre løsningen med biogent bindemiddel konkurransedyktig, avslutter Helga Ros Fridgeirsdottir.