Klimaendringer øker fare for skred på norske veier og jernbaner. COWI mener at norske myndigheter må mobilisere i stadig større grad for å sikre kritisk infrastruktur innen samferdsel.
– Norge er ikke godt nok forberedt, med det været vi har nå. Vi trenger veldig mange sikringstiltak av kritisk infrastruktur, sier Hege Cecilie Nordeide, geolog og skredplanlegger i ingeniørrådgiverselskapet COWI.
Hun mener at norske veier og jernbaner trues av hyppigere skred i fremtiden som følge av klimaendringer. De seneste årene har det gått flere skred i landet som har truffet infrastruktur. I 2019 rammet store jordskred Jølster kommune, Bergensbanen ble rammet i 2020 og 2023, og snøskred rammet E39 tidligere i år og i 2020. Sist uke ble Nordlandsbanen rammet.
– Det mest skremmende er at vi aldri vet nøyaktig når og hvor et ras eller skred kan inntreffe. Samtidig skal det ikke være sånn at folk skal være redde for å bevege seg på norske veier eller jernbane, og derfor er det kritisk at man jobber med forebygging, presiserer Nordeide.
Nå etterlyser Nordeide at Regjeringen får på plass en egen handlingsplan for å sikre kritisk infrastruktur mot skred. En slik handlingsplan skal supplere Nasjonal transportplan sin satsing på drift og vedlikehold av veier og jernbane.
Samtidig mener Nordeide at Regjeringen må utarbeide en nasjonal tilstandsrapport for rasutsatte områder.
– Denne skal sikre at kommunene får oversikt over sin infrastruktur, over hvilke områder som er skredutsatte og hvilke sikringstiltak de må ta for å beskytte disse områdene, sier hun.
Les samferdselsministerens svar til Nordeides forslag på VG Nett (ekstern lenke).