SVERIGE: Kostnaden for Varbergtunnelen skyter i været. Totalkostnaden er nå justert til 8,9 milliarder SEK sammenlignet med 7,9 milliarder SEK i fjor.
En stor årsak til at Varbergtunnelen blir dyrere er de fortsatte utfordringene med infiltrasjon av grunnvann inn i sportunnelen. Det endelige omfanget av tette- og dreneringsarbeidet viste seg å være om lag 20 prosent høyere enn hva prosjektet trodde i juni 2023, melder byggvarlden.se
– Dette gjorde at vi måtte omplanlegge arbeid i fjelltunnelen og flytte den fra 2023 til 2024, noe som påvirket kostnaden, sier Johan Hjertström.
Kostnadskrevende er også de komplekse forholdene som finnes for dels grunnarbeid og dels forvaltningsarbeid, som gjorde det vanskelig å vurdere eksakte kostnader.
Fortsatt prisøkning
– Vi har fortsatt noe gjenstående utfyllings- og restaureringsarbeider langs hele traseen og der enkelte deler ligger i tidligere industriareal. På bakgrunn av dette kan det bli dyrere på grunn av usikkerhet i grunnforhold og forurensningsnivå. Lederarbeidet som gjenstår er omfattende og her må vi koordinere arbeidet med Varberg kommune og Jernhusen, sier Johan Hjertström, prosjektleder.
I tillegg til dette er det fortsatt prisøkning i år, for eksempel har indeksen for lastebiltransport og drivstoff gått opp, samt prisen på råvarer som aluminium, metall og jern som prosjektet bruker mye.
Varbergtunnelen forsinket
– Den justerte totalkostnadsprognosen er basert på det vi i dag vet, samt de usikkerhetene som gjenstår. Det gjenstår fortsatt mye arbeid i fjelltunnel og betongtrau med hovedsakelig jernbane- og installasjonsarbeid. Nå som vi legger spor betyr det blant annet nye utfordringer innen logistikk både i tunnelen og trauet, sier Johan Hjertström.
Arbeidet med den 2,8 kilometer lange togtunnelen under Varberg har pågått siden 2019 . Den opprinnelige planen var at den skulle åpnes for trafikk i desember 2024, men problemene med lekkasje i tunnelen og omfattende tettearbeider gjør at datoen flyttes fra til juli 2025.
Varbergtunnelen er også et av prosjektene Trafikverket har begynt å gjennomgå , da kostnadene har økt betydelig i forhold til tidligere prognoser.
KILDE: Byggvärlden