Aktuelt

Her er de nominerte til Norsk Industri Designindustriens bransjepriser

Hadeland Glassverks Crystal Stone-serie er nominert til Årets produkt. Foto: Hadeland Glassverk

De har blant annet meislet ut nye markeder, blåst støv av gammelt designgull og doblet salget til USA. Nå er de nominert til Norsk Industri Designindustriens høythengende bransjepriser.

Allerede på torsdag denne uken avgjøres det hvem som vinner prisene Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen. De fire utdelingene skjer under den årlige bransjedagen i Oslo.

De nominerte er Aclima, Devold, Fora Form, Hadeland Glassverk, Heymat, LK Hjelle, Lundhs, Porsgrunds Porselænsfabrik og Wik & Walsøe.

– Her finner vi både tradisjon og innovasjon i verdensklasse. Disse ni aktørene utvikler ettertraktede norske produkter av høy kvalitet, og hevder seg på hjemme- og eksportmarkedet i konkurranse med både andre designland og billige kopier. Vi gleder oss til å kåre årets aller beste designbedrifter, sier Egil Sundet. Han er bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.

I tillegg til å være nominert til Klassikerprisen, har Hadeland Glassverk også to nominasjoner i kategorien Årets produkt. Dette er første gang én aktør har tre nominasjoner i samme utdeling.

Årets eksportbedrift – nominert: Devold

Helt siden 1853 har Devold utviklet ullprodukter som beskytter folk mot vær og vind. Blant historiske brukere finner vi Fridtjof Nansen, Roald Amundsen og Lincoln Ellsworth. Nå kler også stadig flere europeere, amerikanere og kanadiere seg i de norske ullplaggene.

– Vi er i dag til stede i 32 land, og eksportandelen vår ligger på om lag 40 prosent. Salget er størst i Norden og i landene rundt Alpene, og vi ser at hele produktsortimentet, fra ullundertøy og gensere til mer teknisk sportsbekledning, treffer godt i de internasjonale markedene, sier Øystein Vikingsen Fauske, administrerende direktør i Devold.

Nå jobber det Langevåg-baserte selskapet med å forsterke posisjonen i Europa og Nord-Amerika.

– Det er mange syntetiske produkter på markedet, samtidig som stadig flere får øynene opp for alle de gode egenskapene ull har, vinter som sommer. Flere er også opptatte av å kjøpe holdbare, naturlig nedbrytbare produkter med god sporbarhet. Alt dette er positivt for oss og skaper nye muligheter, sier Vikingsen Fauske.

Årets eksportbedrift – nominert: Heymat

I løpet av noen få år har Heymat endret dørmatten fra å være en nødvendighet som vies lite oppmerksomhet, til å bli et designobjekt som løfter et gjennomtenkt interiør og står i stil med resten av hjemmet.

– Suksessoppskriften vår er å kombinere solid fagkompetanse fra den profesjonelle dørmatteindustrien med samarbeid med dyktige norske designere, sier Sonja Djønne, som er gründeren bak Heymat.

Samtidig som dekorative, slitesterke og høyfunksjonelle Heymat-matter pryder inngangspartier i stadig flere norske hjem, skjer mesteparten av gründerbedriftens vekst utenfor landets grenser.

– Eksportgraden vår lå på 54 prosent i 2023, mot 34 prosent året før. USA er det største markedet vårt. Her har mattene våre virkelig blitt tatt godt imot, og i fjor doblet vi salget på det amerikanske markedet, forteller Cecilie Garfalk, administrerende direktør i Heymat.

For å kunne tilby kortreiste matter til amerikanske kunder har Heymat etablert matteproduksjon og lagerkapasitet i USA. Mattene lages av resirkulert PET-plast.

– Prisen Årets eksportbedrift henger høyt, med store norske merkevarer blant tidligere vinnere. Vi ser på nominasjonen som en anerkjennelse av det arbeidet vi har gjort og de resultatene vi har oppnådd ute i markedene de siste årene, sier Garfalk.

Årets eksportbedrift – nominert: Lundhs

De siste tiårene har bruken av naturstein gått ned til fordel for kunstige materialer. Natursteinprodusenten Lundhs i Larvik skjønte at de stod ansikt til ansikt med en eksistensiell trussel. De bestemte seg for å rette fokus lengre ut i verdikjeden.

– Vi kan ha verdens flotteste natursteiner, men hvis ingen vet om dem så blir vi ikke valgt. Derfor jobber vi med å bygge opp en sterk global merkevare: Lundhs Real Stone. Ved å promotere steinenes estetikk og fordeler overfor huseiere, arkitekter, entreprenører og utbyggere, skaper vi økt etterspørsel, sier Thor-Anders Lundh Håkestad, daglig leder i Lundhs.

I løpet av året produserer Lundhs om lag 40 000 kvadratmeter med steinblokker. Hele 99 prosent av disse blokkene blir eksportert.

– Vi har stor nytte av ulike tiltak og nettverk i regi av Innovasjon Norge og av å delta på internasjonale messer i regi av Designindustrien Norsk Industri. Nå ser vi mot USA, som er verdens nest største marked for overflater. I mellomtiden gleder vi oss over nominasjonen til Årets eksportbedrift. Vi ser på dette som en anerkjennelse av det arbeidet vi gjør for å øke eksporten av norsk naturstein, sier Lundh Håkestad.

Årets produkt – nominert: Stolen «Atrium» av Fora Form

Da den prisvinnende designduoen Anderssen & Voll skulle skape en ny stol for Fora Form, var marsjordren klar: Design en stol som er så enkel at den blir tidløs.

– Våre møbler varer i årtider, og da må formuttrykket vare like lenge. For å finne dette uttrykket spurte designerne seg hvordan et barn ville tegnet en stol. Resultatet er en elegant finerstol med mange forskjellige understell som gjør produktet passer like godt på en kantine som i et prosjektrom, sier markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form.

Etter et drøyt år på markedet har Atrium blitt Fora Forms nest mest solgte stol. Den står for 17 prosent av Ørsta-bedriftens omsetning i segmentet, og har blitt kjøpt inn av Nasjonalbiblioteket og nye Oslo Børs. Tidligere i år lanserte Fora Form stolen i to nye lakkfarger – rosa og grønn. Nå håper Eid-Hviding at Atrium snart kan smykke seg med bransjeprisen Årets produkt.

– For oss er det en stor ære å være nominert til en så viktig pris, og vi vet vi konkurrerer mot andre gode produkter. Gjennom god design har Fora Form skapt sosiale møbler og møteplasser siden 1929. Vi ser på våre møbler som byggeklosser i utformingen av det nye arbeidslivet. Da er det viktig med gode produkter, understreker han.

Årets produkt – nominert: Lampen «Crystal Stone» av Hadeland Glassverk

Våren 2023 lanserte Hadeland Glassverk Crystal Stone, en annerledes og iøynefallende serie med munnblåste lamper myntet på både private kunder og bedriftsmarkedet.

– Lampene har et mer skulpturelt og råere uttrykk enn de andre seriene våre. Dette er en serie hvor kunden inviteres til å være kreativ og sette sammen sin egen, unike kombinasjon av lamper med ulike fasonger, størrelser og farger, forteller Sofia Sandblom, markedssjef i Hadeland Glassverk.

Crystal Stone-lampene er inspirert av naturens organiske former, som frosne isformasjoner, eroderte svaberg, mykt avrundede steiner og vann i bevegelse. Foruten takhengte lamper inneholder serien også bordlamper. Tidligere i år utvidet glassverket serien med vegglamper på grunn av den høye etterspørselen.

– Lampene har blitt tatt inn av mange av våre 100 forhandlere i Norge, og stadig flere interiørarkitekter tar lampene inn i sine prosjekter. På eksportsiden har vi blant annet fått lampene inn i den eksklusive britiske møbel- og interiørkjeden Heal’s Furniture samt i tyske Licht by Horst og Remagen Licht, sier Sandblom.

Årets produkt – nominert: Glasserien «Icon» av Hadeland Glassverk

Vin er fremdeles i vinden, men det er vinglassene som er den nye vinen. Stadig flere nordmenn er ikke bare opptatt av hva de drikker, men også hva de drikker av.

– Derfor har vi gått sammen med noen av landets fremste vinkjennere for å produsere vinglass i verdensklasse, sier Sofia Sandblom.

Resultatet er Icon, en serie med munnblåste, løvtynne vinglass. Serien består av ni spesialdesignede glass, to karafler og et vannglass.

– Med Icon setter vi vinopplevelsen i sentrum. Vi bruker alle våre sanser når vi nyter et godt glass vin: lukt, smak, syn, hørsel og følelse, og med Icon får du et vinglass som løfter denne opplevelsen, sier Sandblom.

Icon-serien retter seg både mot privat- og bedriftsmarkedet, og er blant annet kjøpt inn av Michelin-restauranter som Statholdergaarden og Stallen. Glassene har fått bred og positiv omtale i både fagorganer og sosiale medier, og har 22 millioner visninger på TikTok.

Klassikerprisen – nominert: «Arkivserien» av Hadeland Glassverk

Fra 1930- til 60-tallet var Hadeland Glassverk en av Norges største belysningsleverandører. Så fulgte flere tiår der den tradisjonsrike håndverksbedriften konsentrerte seg om sine mange glassprodukter, men i 2019 gjorde de klassiske lampene comeback i Hadeland Glassverk. Da ble Arkivserien til Jonas Hidle, Arnulf Bjørshol og Kjell Munch relansert.

– Dette er åtte klassiske og tidløse lamper som passer inn i både moderne og mer tradisjonelle hjem, så vel som i hoteller, restauranter og offentlige bygg. Siden lanseringen for fem år siden har salget vært solid både i Norge, i Europa, Japan og USA, sier Sofia Sandblom i Hadeland Glassverk.

Arkivlampene ble opprinnelig lansert som taklamper, men seriene har siden blitt utvidet med bord- og gulvlamper. Hun forteller at samtidig som Hadeland Glassverk satser sterkt på utvikling og ny design, er selskapet opptatt av å forvalte en betydelig historie og kulturarv med røtter tilbake til 1762.

– Her er arkivlampene en av bautaene våre. Ved å satse på disse lampene ivaretar vi tradisjonen og løfter fram en norsk designklassiker, sier Sandblom.

Klassikerprisen – nominert: «Siesta» av LK Hjelle

I norsk møbeldesignhistorie står Ingmar Rellings navn i gullskrift. Lenestolen Siesta betraktes av mange som hans hovedverk, og under LK Hjelles høye beskyttelse er den like relevant i dag som da den ble lansert for snart 60 år siden.

– Mange har et nært og kjært forhold til Siesta-stolen, enten du vokste opp med den i barndomshjemmet, har vugget barnet ditt i søvn i den eller satt i den da Norge slo Brasil i fotball-VM. Siesta er virkelig en klassiker, og vi er glade for at den nå er nominert til Klassikerprisen, sier Jens Peter Brunstad, daglig leder i LK Hjelle i Sykkylven.

Ideen til Ingmar Relling var å designe en lett og komfortabel lenestol med god materialutnyttelse og utskiftbare deler, tilrettelagt for rasjonell produksjon og lavt transportvolum.

– I dag kaller vi dette en bærekraftig løsning. Rellings design ivaretar mange av dagens forventinger og krav til møbler. Vi blir dessuten stadig kontaktet av kunder som ønsker en ny pute eller duk, en knapp eller skrue til sin gamle Siesta-stol. Det er en fin påminnelse av hvor viktig disse stolene er for folk, utover kun å være et redskap for å sitte godt, sier Brunstad.

I dag eksporteres Siesta til en rekke land, og er en av de viktigste produktene i sortimentet til LK Hjelle.

Klassikerprisen – nominert: «Spire» av Porsgrunds Porselænsfabrik

Da Spire-serien gikk ut av produksjon for en del år siden, ble den raskt ett av de mest populære og etterspurte servisene på bruktmarkedet. Nå er det gamle designikonet til Konrad Galaaen relansert, og er blitt en av bestselgerne til Porsgrunds Porselænsfabrik.

– Vi har redesignet Spire slik at serviset kan brukes sammen med deler fra 50- og 60-tallet. De som har arvet eller kjøpt Spire brukt, skal enkelt kunne bruke nye og gamle deler om hverandre. Spire er produsert i høy kvalitet og varer gjennom flere generasjoner. Dette er bærekraftig design som legger til rette for gjenbruk og forlenger levetiden på produktene, sier Stine Gjørtz, administrerende direktør i Porsgrunds Porselænsfabrik.

Hun forteller at de nye delene i Spire-serien er tilpasset dagens behov og spisevaner. For eksempel er de nye krusene større enn kaffe- og tekoppene i den originale designen, mens det gamle sausenebbet har blitt til en frokostbolle som passer perfekt til granola og havregrøt. De seneste nyhetene i serien er et etasjekakefat og kakefat på stett, og nye slipp i serien kommer i løpet av 2024.

– Vi er utrolig stolte av å bli nominert til årets Klassikerpris. Spire er et klassisk servise som er blitt elsket gjennom 70 år, og er fortsatt like aktuelt i dag som da det ble lansert, sier Gjørtz.

Årets merkevarebygger – nominert: Aclima

85 år etter oppstarten som produsent av filtsåler basert på ullavfall, er Aclima i dag en velkjent merkevare og leverandør av kvalitetsprodukter i ull til både voksne og barn samt profesjonelle brukere som politi, brannvesen og militærstyrker.

– Vi har en kompromissløs holdning når det gjelder kvalitet, og det gjelder i alt vi gjør. Derfor er nominasjonen til denne prisen en veldig stor anerkjennelse for alle oss som hver dag jobber med å bygge merkevaren Aclima. Dette er kjempegøy, sier markedssjef Ole Magnus Halvorsen.

Han forteller at Aclima-kulturen har stor takhøyde, mye humor og rom til å dyrke kreativitet og innovasjon både internt og i samarbeid med andre. Målet er alltid å lage de beste produktene av den høyeste kvaliteten, produsert mest mulig skånsomt. Fremover har ullspesialisten hårete mål.

– Vi skal bekjempe syntetiske alternativer og fremme ull som den mest funksjonelle og mest bærekraftige fiberen. Vi skal fortsette å jobbe med innovasjon og se på nye strikkemetoder, teknologier og produksjonsmetoder. Vi er klare for verden, og ønsker å inspirere til friluftsliv, sunn og frisk luft og viktigheten av å kle seg i ull, lag på lag, fremholder Halvorsen.

Årets merkevarebygger – nominert: Wik & Walsøe

Wik & Walsøe ble grunnlagt i 2006, og ble raskt en sterk, tydelig og kvalitetsbevisst stemme innen nordisk design. Fra sitt hovedsete på Kråkerøy designer og skaper gründerbedriften glass- og porselensprodukter til både hverdags og fest.

– Å være nominert til denne prisen er en ære. Vi er et lite designstudio med store ambisjoner, og jeg er stolt over at arbeidet vårt blir lagt merke til og verdsatt slik. For oss er det en bekreftelse på at vi forvalter merkevaren Wik & Walsøe på den måten vi ønsker, sier designer, gründer og daglig leder Linda Svedal Walsøe.

Hun forteller at Wik & Walsøe startet med en drøm om å skape noe som kan vare – noe som tåler tidens tann så vel som trender, sesonger, stiler, og som kan gå videre til neste generasjon.

– Filosofien er å ta vare på det vi omgir oss med. I denne filosofien henger alt sammen. Rene naturmaterialer, et tidløst design, sterk tilknytning til skandinavisk natur og høy kvalitet som varer. Vi formidler det enkle levesettet, å være nær naturen og leve i takt med den, forteller Svedal Walsøe.

– Den viktigste utfordringen vi har satt for oss selv fremover, er å finne ut hvordan et lite skandinavisk designstudio kan være med på å endre folks holdninger til hva vi omgir oss med. Er det i det hele tatt mulig? Vi skal i alle fall forsøke, lover hun.

logo
Bjørn Laberg