Aktuelt

ERP- og TA-systemet øker etterretteligheten og punktligheten

– Vi er en del av NorEngros kjeden som har en felles ERP-plattform. Når det gjelder overgangen til TA-systemet var det et selvstendig valg vi gjorde i Narvik, sier logistikkleder Knut-Børge Bentsen i NB Engros AS Narvik.

NB Engros har ikke egen kjørepark, men benytter transporttjenester fra PostNord. Siden 2012 har bedriften anvendt forretningssystemet til SAP. Samme år valgte de Log:Nett fra Locus Solutions der alle EDI filer sømløst overføres til PostNord.

– TA-systemet ruller og går av seg selv og skaper optimale logistikk- og transportoperasjoner, sier logistikkleder Knut-Børge Bentsen i bedriften.

Før overgangen til SAP i 2012 benyttet NB Engros AS400 fra Logistra som system for transportadministrasjon. Forretningssystemet var gått ut på dato og var moden for utskiftning. – Vi er en del av NorEngros kjeden som har en felles ERP-plattform. Når det gjelder overgangen til Log:Nett var det et selvstendig valg vi gjorde i Narvik, sier Bentsen. Han mener TA-leverandøren er etterrettelig, punktlig og har god support.

– Vi er opptatt av mulighetene i ERP- og TA-systemene og i mindre grad av systemutforming. Mye har endret seg siden vi valgte SAP, og systemet har blitt jevnlig endret etter våre behov.

Ledende leverandører av forbruksmateriell

NB Engros er en nord-norsk bedrift med over 200 års handelstradisjon. I 1812 var det Statius Jacob Matheson Mosling innerst i Ofotfjorden på, Fagernes som startet med gårdsdrift og handel. I løpet av seks generasjoner har virksomheten fra jektefart og lokal handel utviklet seg til en av Nord-Norges ledende leverandører av forbruksmateriell til næringslivet. I 1993 ble selskapet medeier i kjeden Norengros. I dag er NB Engros og Norengros en av Norges største aktør i bransjen. I 1999 etablerte NB Engros salgskontor og butikk i Harstad, i 2007 salgskontorer i Bodø og Mo i Rana mens Finnsnes fulgte etter i 2017. Narvik bedriften, som holder til på Fagernes ved Narvik, omsetter for ca. 250 millioner kroner, har 80 medarbeidere og et lager på 4.500 m2.

Griper inn i hele virksomheten

– SAP brukes i hele organisasjonen fra bestilling, mottak og vareplukk, regnskap og ordre til anførsel i butikk. I våre butikker benytter vi tilleggssystemet Heads med skanningsfunksjon. SAP griper inn i hele virksomheten, sier Bentsen.

Han kan fortelle at NB Engros og de øvrige 12 selskapene i Nor Engros bruker samme forretningssystem.

– Vårt kjedekontor i Oslo jobbet med stamdata. Endringer her vil påvirke alle bedrifter i kjeden.

Tolker filene

– Log:Nett tolker våre filer som sendes videre til PostNord. Tolking av filer går på å motta en datafil som endres til et format tilpasset PostNord. TA-systemet bidrar til at våre hverdagsoperasjoner fungerer optimalt, sier Bentsen. Han kan fortelle at NB Engros har stamdata direkte på varer og kunder.

– Nylig oppdaget jeg at en overførsel var sendt til postnummer 8550 Lødingen. Men, sier Bentsen, 8550 er et utgått postnummer. Det riktige postnummeret er 8410. Feilen ble oppdaget av Locus Solutions som stoppet forsendelsen. Vi har også begrenset med farlig gods der varestamdata alltid må være korrekte. Hvis ikke stoppes den av TA-leverandøren. Hvis ikke blir den stoppet av TA-leverandøren.

– Klarer vi å rette opp en vareforsendelsesfeil, vil det påvirke alle avdelinger og kunder positivt. TA-systemet holder kontroll på vareleveransene slik at det ikke oppstår uforutsette hendelser. Flere av våre kunder er opptatt av hvor varene befinner seg geografisk og med forventet leveringstid. Her er vi avhengig av et godt sporingssystem som har kontroll på varestrømmen etter at den er sendt til EDI-løsningen, sier han.

Sporer PostNords hjemmeside

På spørsmål om NB Engros kan geolokalisere varene, svarer Bentsen:

– Nei, vi sporer alle sendinger på PostNords hjemmeside. Vi benytter en geoposisjonsløsning når varer ikke leveres til rett tid. Her kan vi spore om den er levert på feil adresse. En periode var det mye feil. Derfor sa jeg meg villig til å påta meg dette ansvaret slik at PostNord sender alle avvik til meg. Her kan det være en ruteplan som ikke er overført med riktig kundenummer hos transportør, sier Bentsen.

Kollikomplettering

– Hvor viktig er samspillet mellom SAP og Log:Nett for å effektivisere frakten?

– Vi har faste klokkeslett når PostNord henter varer hos oss. Jeg har en slakk på to timer før de ankommer terminal. Jeg kan f.eks. utsette EDI’en før varene ankommer et bestemmelsessted i Harstad for å få mer kollikomplettering. Når EDI’en overføres starter jeg ny sending og fraktberegning. Jo lengre jeg kan vente jo flere varesammenslåinger til samme kunde, kan halvere fraktkostnadene, sier Bentsen. – Dette er konsolidering på sitt beste.

Viktig knutepunkt

NB Engros i Narvik er et viktig knutepunkt for selskapets virksomhet i Nord-Norge.

– Vi har mange dedikerte medarbeidere som bidrar til vekst. Et velfungerende ERP og TA-system er avgjørende for å betjene kundene optimalt. PostNord er vår viktigste samarbeidspartner og vårt ansikt utad når varene leveres sluttkunde. Skal vi oppnå et godt sluttresultat må alle ledd i verdikjeden fungere optimalt, sier han til slutt.

logo
Bjørn Laberg