STATSBUDSJETTET 2024: – Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir, sier Jahn Cato Bakken, nestleder i Norges Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
– Det er bekymringsfullt at når transportsystemet i Norge ligger med brukket rygg etter ekstremværet Hans, så tar det ingen krafttak for å gjøre oss mer robuste for fremtiden. Dovrebanen ble delt i to da jernbanebrua ved Ringebu ble ødelagt av ekstremværet Hans i august. Jernbanekapasiteten mellom Oslo og Trondheim har vært svært begrenset siden det, og det vil ta tida å få opp en ny bro. Til tross for at forekomstene av ekstremvær vil øke i årene som kommer tar ikke regjeringen grep for å gjøre oss mer robuste, mener Bakken.
– At vedlikeholdsetterslepet på jernbanene vil øke enda mer neste år enn det har gjort i år er rett og slett uansvarlig. At det heller ikke tas noe krafttak på infrastruktur for sjøfarten gjør at vi vil fortsette å være sårbar for brudd i transportsystemet vårt. Både Kystverket og Jernbanedirektoratet har en lang liste med vedlikeholds- og utbedringsprosjekter som trenger finansiering. Å utbedre farleder, havner, godsterminaler og jernbanenettet ville transportsystemet kunne blitt mer robust og hatt mindre nedetid, sier han.
– Det er gledelig at påbegynte prosjekter fullføres, men vi etterspør fremgang med viktige prosjekter som utbedring og elektrifisering av Solør- og Rørosbanen, bedre sammenkobling av havner som Drammen, Narvik og Bodø med jernbanenettet, dobbeltspor på Ofotbanen og en voksende liste med vedlikeholdsprosjekter, sier Bakken.
– Jernbane og havner binder Norge sammen og har en viktig beredskapsfunksjon. En ny sikkerhetspolitisk situasjon, sammen med nylige erfaringer med både pandemi og ekstremvær burde sette samfunnssikkerhet høyere på agendaen i transportpolitikken. Det er vanskelig å forstå at beredskap og robusthet i transportsektoren ikke har satt et tydeligere preg på dette statsbudsjettet. Hvis vi ikke skal satse nå, når da? spør Bakken retorisk.