Med langt større lasterom, hurtiglading på opptil 100 kW og en rekke digitale tjenester for forbedret produktivitet, setter Fords nye E-Transit Courier standarden i sin klasse.
Den nye og minste varebilen i Transit-familien, E-Transit Courier, har blitt utviklet fra bunnen av med et mer fleksibelt lasterom som er hele 25 prosent større enn i den utgående modellen. Nyttelasten er også forbedret.
Global e-satsing
Den nye elektriske varebilen er en del av Fords over 50 milliarder dollar store globale satsing på elektriske kjøretøy. Ford har allerede lansert to elektriske Transit-modeller, 2-tonns E-Transit og E-Transit Custom. Nye E-Transit Courier fikk sin offisielle debut på den internasjonale nyttekjøretøymessen i Birmingham i Storbritannia 18. april. Produksjonen skal etter planen starte sent i 2024, men allerede til sommeren vil norske kunder få mulighet til å bestille nye Transit Courier med bensin- eller dieselmotor – med levering mot slutten av 2023.
136 HK motor
Den nye elektriske drivlinjen til E-Transit inkluderer en 100 kW (136 HK) motor og mulighet for enpedal-kjøring. Ytelser og detaljer rundt elektrisk rekkevidde vil bli offentliggjort nærmere lansering. Mens E-Transit Courier er forventet å kunne lades opp hjemme med en 11 kW AC lader på 5,7 timer, kan den elektriske varebilen også hurtiglades med opptil 100 kW på en DC-hurtiglader. Med denne hastigheten forventer Ford at den kan få 87 kilometer rekkevidde i løpet av 10 minutter, eller lades fra 10-80 prosent på under 35 minutter.
Plass til to europaller
Det helt nyutviklede designet til E-Transit Courier har også ført til at lastekapasiteten har økt. Bredden mellom hjulbuene i lasterommet har økt til 1220 mm – noe som gjør at den kompakte varebilen for første gang kan få plass til to europaller i lasterommet. Det totale lasteromsvolumet, som både er høyere, bredere og lengre enn på den utgående modellen, er hele 25 % større – med hele 2,9 m3. En ny gjennomlastingsluke i skilleveggen mot kupeen, gjør det også mulig å frakte gjenstander som er lengre enn 2,60 m. Maksimal nyttelast for den elektriske modellen er 700 kilo, mens maksimal tilhengervekt er 750 kilo.
Mobilt kontor
Nye E-Transit Courier har i tillegg en 44-liters stort frunk, et bagasjerom foran som er ideelt for å oppbevare ladekabler, jekkestropper, førstehjelpskrin og andre nødvendige hjelpemidler som er nyttige å ha i bilen til enhver tid. Som den eneste varebilen i segmentet kan også nye E-Transit Courier fås med mobilt kontor – en løsning som gir deg en arbeidsflate som kan brukes som skrivebord, PC-bord eller lunsjbord. Et ratt med flat topp og bunn, et elektronisk håndbrekk og en girspak som er festet til rattstammen gir til sammen en romslig og fleksibel kupe. Nye Transit Courier vil allerede i år bli tilgjengelig med flere drivstoffeffektive bensin- og dieselmotorer. Porteføljen av varebiler inkluderer flere attraktive utstyrsvarianter – som de meget godt utstyrte Trend og Limited variantene.