Infrastruktur

Skanska skal bygge og drifte OPS Hålogalandsvegen

Bildet: Vegdirektør i Statens vegvesen, Ingrid Dahl Hovland og Konsernsjef i Skanska Norge, Stein Ivar Hellestad.

Skanska har signert kontrakt om bygging, drift og vedlikehold av E10/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt, OPS Hålogalandsvegen, i Nord-Norge. Kontraktsverdien for byggekontrakten er på 11,4 milliarder kroner.

høye miljøambisjoner

– Dette er svært gledelige nyheter. Vi er takknemlige for å få tilliten til å gjennomføre dette viktige samferdselsprosjektet som vil bedre både sikkerheten og reisetiden for alle de som ferdes på strekningen. Dette er allerede en gjennomfartsåre i regionen, og en grundig oppgradering har vært etterlengtet i lang tid. Vi setter derfor stor pris på å få muligheten til å bruke vår erfaring og kompetanse til å gjennomføre et prosjekt med stor samfunnsnytte og høye miljøambisjoner, sier konsernsjef Stein Ivar Hellestad.

Siden august i fjor har det vært kjent at Skanska var eneste tilbyder på gigantprosjektet. I etterkant av dette har Skanska levert tilbud på prosjektet, og har de siste månedene jobbet tett med Statens vegvesen for å utvikle gode løsninger rundt finansieringen.

– Vi gleder oss til å sette i gang med nok et spektakulært samferdselsprosjekt, og jeg vil spesielt rose våre folk i teamet som har jobbet med prosjektet i flere år. Det har vært like viktig å være skjerpet i tilbudsarbeidet her som i andre konkurranser, selv om vi lenge har vært eneste tilbyder. Vi har levert et fullverdig tilbud som er innen de rammene som Statens vegvesen har, og har fått god bruk for kompetansen og erfaringen fra forrige OPS-prosjekt, Rv3/25 Løten-Elverum, sier konserndirektør for anlegg, Anders Geirsta.

grønnere og mer miljøvennlig veiutvikling

Både Statens vegvesen og Skanska har høye klima- og miljøambisjoner for prosjektet. Utbyggingen vil fungere som et pilotprosjekt for Statens vegvesen for å teste ut tiltak for grønnere og mer miljøvennlig veiutvikling, der ambisjonen er å nå sertifiseringen BREEAM Infrastructure: Design & Construction Excellent. Ytterligere er det satt høye krav til kutt av klimagassutslipp, samt til å forbedre tilstanden på både myr- og elveområder rundt utbyggingen. Alt med hensikt om å verne om artsmangfoldet og redusere klima og miljøavtrykket ved veibyggingen; i nåværende og kommende samferdselsprosjekter.

– Vi opplever at Hålogalandsvegen AS har møtt oss på mange av våre krav og at de også ønsker gode klima og miljøtiltak. Gjennom våre avklaringsrunder og forhandlinger har vi sammen funnet flere gode løsninger, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.

OPS-kontrakt for å sikre bedre og billigere vei

Prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt ble anskaffet som et offentlig-privat partnerskap (OPS). Skanska har bred erfaring både nasjonalt og internasjonalt fra OPS-kontrakter, der kontraktsformen sikrer at Skanska Norge har ansvaret for både bygging, drift- og vedlikehold, noe som vil bidra til å gi en bedre og en billigere vei.

– Formelt sett vil Statens vegvesen inngå kontrakt med selskapet Hålogalandsvegen AS, som eies av Skanska Norges konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse. Dette er samme måte å organisere et OPS-prosjekt på som vi har gjort tidligere og som har gitt gode resultater, blant annet på Rv.3/rv.25 Løten- Elverum og E39 Klett-Bårdshaug, sier tilbudsleder i Skanska, Ketil Sand.

82 kilometer ny vei

Strekningen er en del av transportforbindelsen mellom Lofoten, Vesterålen Harstad/Narvik lufthavn og E6. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje, mens 20 kilometer bygges som ny vei. I tillegg skal det bygges 22 broer. Skanska har videre sikret seg drifts- og vedlikeholdskontrakten i en 15-årsperiode fra ferdigstillelse av bygging, beregnet til én milliard.

Skanska vil bygge og drifte prosjektet i sin helhet. Med seg i arbeidet har Skanska rådgiverselskapet Multiconsult, Hæhre Entreprenør; som vil bygge den vestlige delen av prosjektet i underentreprise, samt Svevia Norge som vil utføre viktige driftstjenester etter at byggeperioden er avsluttet. I tillegg til å bedre trafikksikkerheten, vil prosjektet korte ned reiselengden og redusere reisetiden betydelig. Forberedende arbeider er startet, og byggefasen for prosjektet forventes å vare i totalt 5,5 år.

logo
Bjørn Laberg