SVERIGE: Elektriske London-taxi LEVC fra kinesiske Geely er basert på utprøvd Volvo-teknologi. Kjøretøyet er også tilgjengelig i den rene håndverkerversjonen VN5 og byr på mange verdifulle finesser.
Av Peter Fredriksson / Byggvärlden
Bilen ble opprinnelig utviklet for taxibransjen i London, hvor sjåførene ønsket en robust og romslig bil med liten svingradius. Interessen for den praktiske elbilen viste seg å være stor. Da Geely bestemte seg for å selge den som en vanlig personbil så vel som i en spesiell håndverkerversjon, åpnet det seg et helt nytt marked.
Nå har bilen kommet til Sverige og den svenske forhandleren Autocar har noen få eksempler for umiddelbar levering. Hvis du i stedet ønsker å tilpasse kjøretøyet ditt, er ventetiden cirka 12 uker.
En bil for de som vil bli sett
LEVC VN5 skiller seg ut blant varebilene som selges i Sverige, hvor de fleste ser stort sett identiske ut. Mange synes at fronten på bilen ser uvanlig fin ut, mens andre synes den er stygg. Uansett mening er dette en bil for de som ønsker å bli sett i trafikken. I tillegg er det umulig å lukke øynene for den generøse plassen på 5,5 kubikkmeter, som gjør det enkelt å laste inn store varer. Som ekstrautstyr kan bilen utstyres med skyvedør på venstre side, som sammen med standard montert skyvedør på høyre side øker fremkommeligheten.
LEVC har mange finesser
Til tross for det oppsiktsvekkende utseendet, er det teknologien og finessene skjult under skallet som er det virkelig interessante. Drivlinjen er fullelektrifisert og rekkevidden på ren elektrisk drift er oppgitt til nærmere ti mil. Når batteriet er tomt, tar en bensinmotor over. I stedet for at motoren driver bilen fremover, lader den i stedet batteriet, som igjen leverer strøm til elmotoren. Dette gir igjen en total rekkevidde på rundt 50 mil før det er på tide å enten stoppe og lade, eller fylle tanken med bensin og så kjøre videre.
Som mange andre moderne elbiler er bilen bakhjulsdrevet. Her har LEVC benyttet seg av mulighetene til å gi kjøretøyet en svingradius på kun 10,8 meter. Til tross for at kjøretøyet er fem meter langt, er det mulig å snu bilen nesten i en håndvending. En fordel for taxisjåfører i London så vel som håndverkere på overfylte byggeplasser.
Litt over 500 000 SEK
Siden LEVC eies av det kinesiske Geely-konsernet har den fått tilgang til teknologi fra Volvo, noe som merkes i kabinen med Volvo-seter og infotainment-systemer. Til og med bunnplate og motor kommer fra Volvo, mens karosseriet og annen teknologi kommer fra andre steder.
Grunnprisen på 500 520 SEK er høy. Ettersom merket er nytt på det svenske markedet, er det vanskelig å anslå hvordan verdireduksjonen vil bli. På den annen side vil de variable driftskostnadene være lave takket være elektrisk drift og lav kjøretøyavgift.
LEVC VN5:
(+) Lasteplass
(+) Utseende
(-) Høy pris
(-) Usikker annenhåndsverdi
Fakta:
Kjøretøy : LEVC (London Electric Vehicle Company) VN5
Pris : fra 552 000 kr eks mva
Driftsvekt : 2070-2222 kilo
Styring : Elektrohydraulisk servostyring
Svingradius (vegg til vegg) : 10,83 m
Rekkevidde kun med elektrisk drift : Omtrent 10 miles
Total rekkevidde : Omtrent 50 miles
Lasteareal : 5,5 m2 (to Euro 3-paller)
Ladetid : Hurtiglading fra 0-100 % på 30 minutter
Chassis : Aluminium
Girkasse : Automatisk
Kjøretøysgaranti : Fem år eller 240 000 km
Batterigaranti : Åtte år eller 240 000 km
Serviceintervall : 40 000 km
(KILDE: Byggvarlden.se)