Nyttebilen

Kinesiske Geely satser mot håndverksbransjen

Foto: London Electric Vehicle Company

SVERIGE: Elektriske London-taxi LEVC fra kinesiske Geely er basert på utprøvd Volvo-teknologi. Kjøretøyet er også tilgjengelig i den rene håndverkerversjonen VN5 og byr på mange verdifulle finesser.

Av Peter Fredriksson / Byggvärlden

Bilen ble opprinnelig utviklet for taxibransjen i London, hvor sjåførene ønsket en robust og romslig bil med liten svingradius. Interessen for den praktiske elbilen viste seg å være stor. Da Geely bestemte seg for å selge den som en vanlig personbil så vel som i en spesiell håndverkerversjon, åpnet det seg et helt nytt marked.

Nå har bilen kommet til Sverige og den svenske forhandleren Autocar har noen få eksempler for umiddelbar levering. Hvis du i stedet ønsker å tilpasse kjøretøyet ditt, er ventetiden cirka 12 uker.

En bil for de som vil bli sett

LEVC VN5 skiller seg ut blant varebilene som selges i Sverige, hvor de fleste ser stort sett identiske ut. Mange synes at fronten på bilen ser uvanlig fin ut, mens andre synes den er stygg. Uansett mening er dette en bil for de som ønsker å bli sett i trafikken. I tillegg er det umulig å lukke øynene for den generøse plassen på 5,5 kubikkmeter, som gjør det enkelt å laste inn store varer. Som ekstrautstyr kan bilen utstyres med skyvedør på venstre side, som sammen med standard montert skyvedør på høyre side øker fremkommeligheten.

Skapet til LEVC VN5 rommer opptil 5,5 kubikkmeter.
LEVC har lasterom på opptil 5,5 kubikkmeter.

LEVC har mange finesser

Til tross for det oppsiktsvekkende utseendet, er det teknologien og finessene skjult under skallet som er det virkelig interessante. Drivlinjen er fullelektrifisert og rekkevidden på ren elektrisk drift er oppgitt til nærmere ti mil. Når batteriet er tomt, tar en bensinmotor over. I stedet for at motoren driver bilen fremover, lader den i stedet batteriet, som igjen leverer strøm til elmotoren. Dette gir igjen en total rekkevidde på rundt 50 mil før det er på tide å enten stoppe og lade, eller fylle tanken med bensin og så kjøre videre.

Som mange andre moderne elbiler er bilen bakhjulsdrevet. Her har LEVC benyttet seg av mulighetene til å gi kjøretøyet en svingradius på kun 10,8 meter. Til tross for at kjøretøyet er fem meter langt, er det mulig å snu bilen nesten i en håndvending. En fordel for taxisjåfører i London så vel som håndverkere på overfylte byggeplasser.

En stor del av interiøret kommer fra Volvo.
En stor del av interiøret stammer fra Volvo.

Litt over 500 000 SEK

Siden LEVC eies av det kinesiske Geely-konsernet har den fått tilgang til teknologi fra Volvo, noe som merkes i kabinen med Volvo-seter og infotainment-systemer. Til og med bunnplate og motor kommer fra Volvo, mens karosseriet og annen teknologi kommer fra andre steder.

Grunnprisen på 500 520 SEK er høy. Ettersom merket er nytt på det svenske markedet, er det vanskelig å anslå hvordan verdireduksjonen vil bli. På den annen side vil de variable driftskostnadene være lave takket være elektrisk drift og lav kjøretøyavgift.

LEVC VN5:

(+) Lasteplass

(+) Utseende

(-) Høy pris

(-)   Usikker annenhåndsverdi

Fakta:

Kjøretøy : LEVC (London Electric Vehicle Company) VN5

Pris : fra 552 000 kr eks mva

Driftsvekt : 2070-2222 kilo

Styring : Elektrohydraulisk servostyring

Svingradius (vegg til vegg) : 10,83 m

Rekkevidde kun med elektrisk drift : Omtrent 10 miles

Total rekkevidde : Omtrent 50 miles

Lasteareal : 5,5 m2 (to Euro 3-paller)

Ladetid : Hurtiglading fra 0-100 % på 30 minutter

Chassis : Aluminium

Girkasse : Automatisk

Kjøretøysgaranti : Fem år eller 240 000 km

Batterigaranti : Åtte år eller 240 000 km

Serviceintervall : 40 000 km

(KILDE: Byggvarlden.se)

logo
Bjørn Laberg